InfoCons – Protecția Consumatorului te informează: mai multă protecție împotriva apelurilor suspecte începând de azi
Începând de astăzi, 7 iulie 2025, utilizatorii din România vor beneficia de o protecție sporită împotriva apelurilor telefonice înșelătoare care folosesc identități false, în special cele ce par a fi inițiate în numele unor instituții publice, bănci sau companii cunoscute.
ANCOM (Autoritatea Națională pentru Administrare și Reglementare în Comunicații) a impus o nouă măsură tehnică menită să limiteze fenomenul de CLI Spoofing – adică falsificarea numărului de telefon afișat atunci când suntem apelați. Mai exact, operatorii de telefonie vor fi obligați să blocheze apelurile provenite din afara României care afișează în mod fraudulos numere de telefon naționale (fixe sau mobile), inclusiv cele care nu sunt utilizate corect sau complet.
Ce înseamnă această măsură?
Dacă un apel vine din afara țării, dar pare să provină de pe un număr fix din România, operatorul îl va bloca automat pentru a preveni fraudele. De regulă, aceste apeluri sunt făcute cu scopul de a păcăli utilizatorii să ofere date personale sau bancare, sub pretextul că sunt contactați de către o autoritate sau companie cunoscută.
Măsura a fost luată în urma consultărilor ANCOM cu principalii furnizori de telecomunicații și cu Poliția Română, în special cu Direcția de Investigații Criminale. Totul pentru a reduce riscul fraudelor telefonice, mai ales în contextul în care infractorii folosesc tehnologii tot mai avansate, inclusiv materiale video și audio false generate cu inteligență artificială (deepfake, IA generativă).
Citește și : InfoCons Protecția Consumatorilor de Proprietate Intelectuală te informează despre Durata de Protecție a Drepturilor de Autor
Cum te poți proteja în continuare
Deși această măsură tehnică este un pas important, nu elimină complet riscurile, motiv pentru care este esențial să rămânem vigilenți. Iată câteva recomandări utile:
- Verifică identitatea apelantului atunci când primești un apel suspect.
- Nu divulga informații personale (nume complet, cod numeric personal, date bancare, parole etc.).
- Actualizează constant aplicațiile și sistemul de operare al telefonului tău.
- Raportează imediat autorităților apelurile suspecte sau tentativele de fraudă.
Citește și : Sfaturi de călătorie în Portugalia – Rămâi informat cu InfoCons Protecția Consumatorilor
Sursă : ANCOM
InfoCons – Organizație Europeană pentru Protecția Consumatorului și Promovarea Programelor și Strategiilor membră cu drepturi depline în Organizația Mondială Consumers International , membra fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori , având Secretariatul General în București, Bd. Mărășești , nr. 127-129 , sector 4, tel: 021/319.32.66 , mail : secretariat@infocons.ro , Protecția Consumatorului , Protecția Consumatorilor , Proprietate Intelectuală , Consumers Protection , Consumer Protection , Fii Un Exemplu , Dezvoltare Durabilă , Smart Deal , Green Deal , Alertă , Alerte , Telefonul Consumatorului , Telefonul Consumatorilor , Protecția Mediului , Alege Bine , Citește Eticheta , Ia Atitudine , Sănătate , Incredere , Trust , Sorin Mierlea , Cybersecurity , Securitate Cibernetică , ANCOM , Apeluri Suspecte , Protecție


















