Intră în vigoare Legea europeană privind inteligența artificială

Astăzi intră în vigoare Actul european privind inteligența artificială (Legea privind inteligența artificială), primul regulament cuprinzător din lume privind inteligența artificială. Legea privind IA este concepută pentru a se asigura că IA dezvoltată și utilizată în UE este de încredere, cu garanții pentru protejarea drepturilor fundamentale ale cetățenilor. Regulamentul urmărește să instituie o piață internă armonizată pentru IA în UE, încurajând adoptarea acestei tehnologii și creând un mediu favorabil inovării și investițiilor.

Legea privind IA introduce o definiție prospectivă a IA, bazată pe siguranța produselor și pe o abordare bazată pe riscuri în UE:

  • Risc minim: Majoritatea sistemelor de IA, cum ar fi sistemele de recomandare bazate pe IA și filtrele spam, se încadrează în această categorie. Aceste sisteme nu au nicio obligație în temeiul Legii privind IA din cauza riscului minim la adresa drepturilor și siguranței cetățenilor.Întreprinderile pot adopta în mod voluntar coduri de conduită suplimentare.
  • Risc specific în materie de transparență: Sistemele de IA, cum ar fi roboții de chat,trebuie să dezvăluie în mod clar utilizatorilor că interacționează cu o mașină. Anumite conținuturi generate de IA, inclusiv deep fake, trebuie etichetate ca atare, iar utilizatorii trebuie să fie informați atunci când se utilizează sisteme biometrice de clasificare sau de recunoaștere a emoțiilor. În plus, furnizorii vor trebui să proiecteze sistemele în așa fel încât orice conținut artificial (audio, video, text și imagini) să fie marcat într-un format care poate fi citit automat și să fie detectabil ca fiind generat sau manipulat artificial.
  • Risc ridicat: Sistemele deIA identificate ca prezentând un grad ridicat de risc vor trebui să respectecerințe stricte, inclusiv sisteme de atenuare a riscurilor, o înaltă calitate a seturilor de date, înregistrarea activității, documentație detaliată, informații clare pentru utilizatori, supravegherea umană și un nivel ridicat de robustețe, acuratețe și securitate cibernetică. Spațiile de testare în materie de reglementare vor facilita inovarea responsabilă și dezvoltarea unor sisteme de IA conforme. Astfel de sisteme de IA cu grad ridicat de risc includ, de exemplu, sistemele de IA utilizate pentru recrutare sau pentru a evalua dacă o persoană are dreptul de a obține un împrumut sau de a administra roboți autonomi.
  • Risc inacceptabil: Vor fi interzise sistemele deIA considerate a fi o amenințare clară la adresa drepturilor fundamentale alepersoanelor. Printre acestea se numără sistemele sau aplicațiile IA care manipulează comportamentul uman pentru a eluda voința liberă a utilizatorilor, cum ar fi jucăriile care utilizează asistența vocală care încurajează comportamentul periculos al minorilor, sistemele care permit un „punctaj social” de către guverne sau întreprinderi, precum și anumite aplicații ale poliției predictive. În plus, vor fi interzise unele utilizări ale sistemelor biometrice. Este cazul sistemelor de recunoaștere a emoțiilor utilizate la locul de muncă, al unor sisteme de împărțire a oamenilor pe categorii sau al identificării biometrice de la distanță în timp real în scopul asigurării respectării legii în spațiile accesibile publicului (cu excepții restrânse).

Pentru a completa acest sistem, Legea privind IA introduce, de asemenea, norme pentru așa-numitelemodele de IAde uz general, care sunt modele de IA foarte capabile, concepute pentru a îndeplini o gamă largă de sarcini, cum ar fi generarea de text asemănător cu factorul uman. Modelele de IA de uz general sunt utilizate din ce în ce mai mult ca componente ale aplicațiilor IA. Legea privind IA va asigura transparența de-a lungul lanțului valoric și va aborda posibilele riscuri sistemice ale modelelor celor mai capabile.

Aplicarea și asigurarea respectării normelor privind IA

Statele membre trebuie să desemneze autoritățile naționale competente până la 2 august 2025, care vor supraveghea aplicarea normelor pentru sistemele de IA și vor desfășura activități de supraveghere a pieței.Oficiul pentru IAal Comisieiva fi principalul organism de punere în aplicare a Legii privind IA la nivelul UE, precum și autoritatea de asigurare a respectării normelor pentru modelele de IA de uz general.

Trei organisme consultative vor sprijini punerea în aplicare a normelor. Comitetuleuropean pentru inteligența artificialăva asigura o aplicare uniformă a Legii privind IA în toate statele membre ale UE și va acționa ca principal organism de cooperare între Comisie și statele membre.Un grup științific de experți independențiva oferi consiliere tehnică și contribuții cu privire la asigurarea respectării legislației. În special, acest grup poate emite alerte către Oficiul pentru IA cu privire la riscurile asociate modelelor de IA de uz general. Oficiul pentru IA poate primi, de asemenea, orientări din parteaunui forum consultativ, alcătuit dintr-un set divers de părți interesate.

Întreprinderile care nu respectă normele vor fi amendate. Amenzile ar putea ajunge până la 7 % din cifra de afaceri anuală globală pentru încălcări ale aplicațiilor IA interzise, până la 3 % pentru încălcări ale altor obligații și până la 1,5 % pentru furnizarea de informații incorecte.

Etapele următoare

Majoritatea normelor din Legea privind IA vor începe să se aplice la 2 august 2026. Cu toate acestea, interdicțiile sistemelor de IA considerate a prezenta un risc inacceptabil se vor aplica deja după șase luni, în timp ce normele pentru așa-numitele modele de IA de uz general se vor aplica după 12 luni.

Pentru a face față perioadei de tranziție înainte de punerea deplină în aplicare, Comisia a lansatPactul privind IA. Această inițiativă invită dezvoltatorii de IA să adopte în mod voluntar principalele obligații prevăzute de Legea privind IA înainte de termenele legale.

De asemenea, Comisia elaborează orientări pentru a defini și a detalia modul în care Legea privind IA ar trebui pusă în aplicare și pentru a facilita instrumentele de coreglementare, cum ar fi standardele și codurile de practică. Comisia a lansato cerere de exprimare a interesului pentrua participa la elaborarea primului Cod de bune practici privind IA, precum și oconsultare multipartităcare oferă tuturor părților interesate posibilitatea de a-și exprima punctul de vedere cu privire la primul Cod de bune practici în temeiul Legii privind IA.

Sursa : europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal