Pe 15 martie 2024, de Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, InfoCons, în calitate de membru cu drept deplin în Organizația Mondială Consumers International, se alătură organizațiilor internaționale de protecția consumatorilor pentru a susține tema din acest an: o „Inteligență artificială corectă și responsabilă pentru consumatori”.
Pe măsură ce adoptarea IA continuă să crească, impulsionată de ascensiunea tehnologiei de Inteligență Artificială Generativă, aceasta influențează și va continua să influențeze multe aspecte ale vieții noastre, de la muncă, securitate, finanțe, educație și sănătate.
Ca parte a acestei inițiative globale, InfoCons vine în sprijinul consumatorilor cu Aplicația Gratuită InfoCons, o aplicație unică la nivel European, dezvoltată independent și transparent, care pune la dispoziție utilizatorilor numeroase informații utile. Acest instrument tehnologic inovator poate fi folosit pentru:
- Citirea codurilor de bare ale produselor agroalimentare și extragerea informațiilor precum ingredientele, numărul și tipul aditivilor alimentari, alergeni, cantitatea de zahăr, sare, calorii;
- Citirea codurilor QR ale etichetelor energetice și extragerea informațiilor precum clasa energetică, caracteristici tehnice, producător, precum și calcularea costului estimat de folosire al produselor electronice și electrocasnice;
- Generarea a 3 coduri QR gratuite și personalizate, pe care utilizatorii le pot folosi în funcție de preferințe și al căror trafic poate fi monitorizat în cadrul aplicației;
- Identificarea celor mai apropiate adăposturi civile de pe teritoriul României în situații de urgență, prin intermediul unei hărți interactive, în cazul în care utilizatorii permit aplicației localizarea dispozitivului.
Aplicația InfoCons poate fi folosită în 33 de limbi în care aceasta și poate fi descărcată din magazinele online : App Store, Google Play și App Gallery. Pe lângă funcțiile menționate mai sus, InfoCons pune la dispoziția utilizatorilor informații vitale precum:
- Personalizarea aplicației pentru cei care au anumite probleme de sanatate și un regim alimentar special, prin setarea cantității de sare, zahăr, alergeni, numeric și tipuri de aditivi;
- Acces la lista cu toate produsele salvate în urma scanării, pentru a putea afla următoarele despre alimentele consumate la o masă sau în timpul unei zi: cantitatea totală de zahăr și de sare, numărul total al aditivilor alimentari (E-uri) și de câte ori se repetă aceștia, numărul total de calorii și cât trebuie utilizatorul să meargă, alerge, pedaleze pentru a arde caloriile din produsele consumate;
- Toate numerele utile și de urgență la nivel local, național și internațional, secțiune disponibilă și offline;
- Alerte pentru produse alimentare și nealimentare în timp real la nivelul Uniunii Europene;
- Timpii de așteptare în punctele de trecere rutieră a frontierei în și din România;
- Informații cu privire la unitățile de cazare și agențiile de turism autorizate și licențiate de pe teritoriul României;
- Dicționar de terminologie din domeniul protecției consumatorilor, mediu, financiar bancar, muncă, asigurări, energie, etc.;
- Posibilitatea de a primi “recompense” prin realizarea unor acțiuni zilnice și/sau unice, disponibile în secțiunea Contul meu.
InfoCons se alătură altor organizații ale consumatorilor care desfășoară activități și apeluri la acțiune, precum dezbateri, creșterea conștientizării în spațiile publice, apariții în media, scrisori către factorii de decizie și multe altele.
În cadrul acțiunilor desfășurate de Consumers International, InfoCons și alte organizații pentru protecția consumatorilor se pune accent pe nevoia de mai multă transparență și responsabilitate în proiectarea și dezvoltarea IA, astfel încât consumatorii să poată lua decizii informate și să știe la cine să apeleze dacă sunt supuși unor prejudicii.
În perioada 11 – 15 martie 2024, InfoCons a participat la dezbaterile organizate de Organizația Mondială Consumers International, alături de lideri guvernamentali, persoane din mediul privat, reprezentanți ai cabinetelor de avocatură cu competențe în protecția consumatorilor, cu scopul de a identifica soluții benefice pentru consumatori.
Aceste dezbateri au avut ca principale subiecte următoarele:
- standardele globale necesare pentru a depăși barierele lingvistice și de piață ;
- cum să se transferă responsabilitatea pentru prejudiciile aduse consumatorilor către dezvoltatorii și utilizatorii de Inteligență Artificială .
Date statistice legate de Inteligența Artificială (IA) și modul în care ne raportăm la aceasta:
- 1/4 copii din Marea Britanie cu vârste cuprinse între 7 și 17 ani au folosit o unealtă de Inteligență Artificială generativă în ultimele șase luni . (Câteva exemple de IA generativă sunt ChatGPT, Microsoft Bing, DALLE-E etc.)
- O companie care folosește Inteligență Artificială pentru a ajuta consumatorii să își exercite drepturile în cazurile contractelor incorecte a lansat un chatbot care poate negocia cu companiile în numele oamenilor. O demonstrație a fost deja un succes.
- Șansele de a ne da seama dacă un text este sau nu scris de un om sunt aceleași ca atunci când aruncăm cu moneda. Cercetările arată că oamenii își dau seama dacă un text este scris de om sau generat de IA doar în procent de 50-52% .
- În Marea Britanie, 43% dintre cei care folosesc IA generativă cred că răspunsurile generate sunt mereu corecte, iar 38% cred că răspunsurile sunt imparțiale.
InfoCons susține consumatorii, precum și o ”Inteligența artificială corectă și responsabilă pentru consumatori”, prin acțiuni de educare a acestora și prin intermediul Aplicației GRATUITE InfoCons.