Ziua Internationala a Muncii, prilej de reconstientizare a drepturilor tale in calitate de angajat

1 mai a devenit Ziua Internationala a Muncii ca urmare a demonstratiilor din Chicago a 90 de mii de demonstranti , din care aproximativ 40 de mii se aflau la greva. Rezultatul acestor proteste a fost neasteptat: aproximativ 35 de mii de muncitori au castigat in acea zi dreptul la ziua de munca de 8 ore, fara reducerea salariului.

Mai reusim insa astazi sa ne exercitam drepturile pe care le avem? Mai luptam oare astazi pentru respectarea acestor drepturi? Oare strania modernitate a epocii noastre ne-a impins intr-un sistem mecanizat, in care am uitat sa ne bucuram de dreptul de a munci?

Ce inseamna pentru tine un loc de munca? Cate dintre drepturile tale, in calitate de angajat, iti sunt cunoscute? Cate dintre aceste drepturi iti sunt respectate? Stii ce sa faci atunci cand drepturile tale iti sunt incalcate?

Dintre toate responsabilitatile pe care angajatorul trebuie sa le respecte, prima este responsabilitatea sa fata de angajati. Angajatii sunt motorul oricarei actiuni intreprinse la locul de munca, fara de care nicio idee nu s-ar putea concretiza.

Un angajat trebuie tratat cu respect, trebuie sa fie acceptat ca fiinta umana, cu drepturi si libertati, iar indatoririle sale, precum si recompensele, trebuie sa fie in concordanta cu acele competente pe care le demonstreaza prin munca.

Factorul esential, care contribuie intr-un mod covarsitor la optimizarea procesului de munca al personalului, este fara indoiala respectul aratat de angajator angajatilor sai. Acesta (angajatorul) trebuie sa respecte demnitatea umana a fiecarui om, fara discriminari de orice gen. Insultele, jignirile, violenta, fie ea fizica sau verbala, exploatarea sau favorizarea nu sunt permise sub nicio forma.

Alaturi de acest aspect, si viata privata a fiecarui angajat trebuie respectata.

Angajatii merituosi au posibilitatea de a beneficia de recompense financiare si/sau instruire continua si, in acelasi timp, niciun angajat nu trebuie sa fie favorizat si recompensat pe alte motive in afara de merite la locul de munca.

Este mai mult decat evident faptul ca respectul pe care angajatorul trebuie sa il arate angajatilor sai este mai mult decat necesar, alaturi de grija, siguranta, echilibru, orientare spre persoana si spre dezvoltarea sa, pentru progresul la locul de munca si atingerea obiectivelor propuse.

Drepturile angajatului prevazute de Codul Muncii – Legea nr.53/2003 cu modificarile si completarile ulterioare sunt:

  • Dreptul persoanei fizice de a incheia contract individual de munca odata cu implinirea varstei de 16 ani
  • Dreptul la salarizare pentru munca prestata. Salariul minim brut pe tara garantat pentru 2012 este de 700 Ron, pentru un program de lucru norma intreaga
  • Dreptul la repaus zilnic  (daca durata zilnica a timpului de munca este mai mare de 6 ore salariatii au dreptul la pauza de masa si alte pauze prevazute in CCM aplicabil sau regulamentul intern) precum si la repaus intre 2 zile de munca .
  • Dreptul la repaus saptamanal care se acorda in 2 zile consecutive. De regula sambata si duminica. Daca nu este posibil se poate acorda si in alte zile confrom CCM aplicabil sau Regulament intern si se acorda spor la salariu.
  • Dreptul la concediu de odihna anual, platit. Dreptul la concediu de odihna anual nu poate forma obiectul vreunei cesiuni , renuntari sau limitari. Durata minima a concediului de odihna anual este de 20 zile lucratoare.
  • Dreptul salariatului de a beneficia pentru munca suplimentara de ore libere platite, in urmatoarele 60 de zile dupa efectuarea acesteia. Daca acordarea zilelor libere platite nu este posibila, salariatul beneficiaza de un spor la salariu pentru munca suplimentara, corespunzator duratei acesteia.
  • Dreptul angajatului de a-si da sau nu acordul pentru efectuarea muncii suplimentare.
  • Dreptul salariatilor care efectueaza cel putin 3 ore de noapte de a beneficia fie de program redus cu o ora fata de durata normala a zilei de munca, fara ca aceasta sa duca la scaderea salariului de baza, fie de un spor la salariu de minim 25% din salariul de baza, pentru fiecare ora de munca de nopate prestata.
  • Drepturile salariatului de a beneficia de zile libere cu ocazia sarbatorilor legale. Pentru 2012 acestea sunt : 1 si 2 ianuarie, prima si a doua zi de pasti, 1 Mai, prima si a doua zi de Rusalii, Adormirea Maicii Domnului – 15 august, 1 decembrie, prima si a doua zi de Craciun, 2 zile pentru fiecare dintre cele 3 sarbatori religioase anuale, altele decat cele crestine, pentru persoanele apartinand acestora.
  • Dreptul salariatilor de a beneficia pentru munca prestata in zilele de sarbatoare legala, de un spor la salariul de baza ce nu poate fi mai mic de 100% din salariul de baza, corespunzator muncii prestate in programul normal de lucru.
  • Dreptul la preaviz ce nu poate fi mai mic de 20 zile lucratoare in cazul concedierii pentru inaptitudine fizica/psihica, necorespundere profesionala sau pentru motive ce nu tin de persoana salariatului.
  • Dreptul salariatului de a beneficia de concedii fara plata pentru rezolvarea unor situatii personale
  • Dreptul salariatilor de a contesta in instanta, in termen de 30 de zile calendaristice de la comunicare, decizia de sanctionare disciplinara.
  • Dreptul de a nu motiva demisia
  • Dreptul la securitate si sanatate in munca
  • Dreptul salariatului de a se adresa instantei, in termen de 30 de zile de la comunicarea deciziei unilaterale a angajatorului, referitoare la incheierea, executarea, modificarea, suspendarea sau incetarea contractului individual de munca

Salariatii incadrati cu contract de munca cu timp partial cat si cei care lucreaza la domiciliu se bucura de drepturile salariatilor cu norma intreaga, in conditiile prevazute de lege si de contractele colective de munca aplicabile .

Sa fim mai constienti de drepturile pe care le avem si sa intelegem, fiecare dintre noi, ca ne putem exprima liber reactiile legitime in cazul incalcarii acestor drepturi!

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

FII INFORMAT! IA ATITUDINE! – 0219615

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal