Europenii se confruntă cu riscuri atunci când călătoresc în străinătate, iar jumătate din ei nu știu că în situații de urgență pot suna la 112 în orice țară din UE

Majoritatea europenilor nu prea știu încă la ce număr să sune atunci când, aflându-se într­o țară străină, se confruntă cu o situație de urgență. În urma unui sondaj Eurobarometru efectuat la sfârșitul lunii ianuarie a anului 2014 a reieșit că 49 % din europeni nu știu că pot contacta serviciile de urgență la numărul 112. În ciuda eforturilor depuse de-a lungul mai multor ani, existența acestui serviciu continuă să fie ignorată de aproximativ 50 % din cetățeni, inclusiv de persoanele care călătoresc cu regularitate.

Cele mai scăzute niveluri de cunoaștere a serviciului se observă în rândul cetățenilor din Grecia (10 %) și din Regatul Unit (18 %), iar cele mai ridicate în Luxemburg (80 %), România (71 %), Polonia și Bulgaria (70 %).

Doamna Neelie Kroes, vicepreședinte al Comisiei Europene, a scris în această săptămână tuturor guvernelor naționale, adresându-le îndemnul de a îmbunătăți funcția de stabilire a locului în care se află apelanții și funcția de accesare de către persoanele cu handicap din cadrul sistemelor 112 naționale și de a desfășura campanii publicitare destinate călătorilor.

Neelie Kroes a declarat: `Mă îngrijorează că un important serviciu de bază este necunoscut cetățenilor și că pentru informarea acestora guvernele naționale nu fac mai mult. UE a pus serviciul la dispoziție, iar acum ceilalți trebuie să își asume și ei răspunderea.`

Nivel de cunoaștere a existenței numărului 112 în funcție de frecvența călătoriilor
De câteva ori pe lună 61 %
O dată pe lună 51 %
De câteva ori pe an 50 %
O dată an 46 %
O dată în cursul ultimilor 2 ani 41 %
O dată în cursul ultimilor 3-5 ani 39 %
Mai puțin frecvent 40 %
Niciodată 33 %

La 112 se poate suna din rețelele fixe și mobile de telefonie, iar numărul este gratuit și disponibil pretutindeni în UE. Serviciul 112 pune apelanții în legătură cu serviciile de urgență relevante (poliția locală, pompierii sau serviciile medicale) în mai multe limbi europene. Serviciul este disponibil 24 de ore pe zi, șapte zile pe săptămână.

Până la 96 % din cetățeni (Suedia) știu că pot utiliza serviciul 112 în țara lor de origine.

Context

Ziua de 11 februarie este Ziua europeană a serviciului 112, un eveniment prin care se dorește atragerea atenției publice asupra siguranței și a securității în Europa.

În ultimii ani, Comisia Europeană a colaborat cu operatorii de transport în vederea promovării serviciilor 112 în rândul celor care călătoresc în Europa.

Comisia a pregătit, de asemenea, materiale promoționale (logouri, afișe, bannere, concursuri de cunoștințe pentru copii etc.) pe care administrațiile publice și alte organizații le pot utiliza pentru a face mai bine cunoscut serviciul 112.

Serviciul 112 este disponibil acum în toate statele membre ale UE, alături de numerele pentru apeluri de urgență existente la nivel național (precum 999 sau 110). Danemarca, Finlanda, Malta, Țările de Jos, Portugalia, România și Suedia au decis ca numărul 112 să devină unicul sau principalul lor număr național pentru apeluri de urgență. Numărul 112 este folosit și în țări din afara UE, precum Elveția, Muntenegru și Turcia.

Potrivit unui raport privind modul în care fiecare stat membru implementează numărul 112:

limba engleză poate fi utilizată în 25 de țări europene pe lângă Regatul Unit, Irlanda și Malta;

în 14 țări se pot efectua apeluri în limba franceză (pe lângă Belgia, Franța și Luxemburg): Bulgaria, Republica Cehă, Finlanda, Germania, Grecia, Irlanda, Italia, Lituania, Țările de Jos, Norvegia, Polonia, România, Slovacia și Spania;

limba germană poate fi utilizată în 12 țări: Bulgaria, Republica Cehă, Finlanda, Ungaria, Italia, Lituania, Țările de Jos, Norvegia, Polonia, Slovacia, Spania și România (pe lângă Austria, Belgia, Germania și Luxemburg);

în Regatul Unit, centrele care primesc apeluri de urgență dispun de servicii de interpretare care acoperă 170 de limbi, iar în Franța un serviciu similar acoperă 40 de limbi.

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal