Victima a hacker-ilor: o poveste adevarata si o lectie pentru Europa

Nu e greu sa cazi victima infractorilor cibernetici, a aflat Peter Trap, un german de 44 de ani care locuieste in Suedia. Datele sale personale au fost furate si a pierdut luni intregi pentru a obtine inapoi mii de euro ce disparusera din contul sau bancar. Si-a revenit `incet, intr-un proces frustrant si obositor`. Sanctionarea infractiunilor cibernetice si protejarea datelor personale online sunt de mult timp in centrul activitatii legislative a Parlamentului European.

Peter calatoreste mult si de multe ori foloseste retele deschise, dar a fost socat sa vada pe extrasul de cont al cardului sau de credit ca este facturat pentru cumpararea a 50 de aplicatii dintr-un magazin online. Aceste plati au fost facute din contul sau, cu numele sau de utilizator, cu parola sa si numarul cardului sau de credit – dar Peter nu facuse aceste cumparaturi. Nici partenera sa si nici copiii sai. Factura ajungea la 3.700 de euro. `Contul meu fusese spart, dar cum puteam sa demonstrez acest lucru?`, s-a intrebat el.

Peter a contactat imediat magazinul de aplicatii si compania de la care avea cardul de credit, dar inca nu era in siguranta. `Trebuie sa recunosc ca am fost foarte suparat când am vazut ca noi cumparaturi au fost facute in februarie`, a spus el. Factura totala se ridica la 4.000 de euro.

Si-a primit banii inapoi in lunile care au urmat, insa abia in iulie si-a recuperat toti banii pierduti. Nu a aflat niciodata cum i-au fost furate informatiile personale, dar acum este mult mai prudent decât inainte. Experienta negativa nu l-a facut sa intoarca spatele internetului, dar nu mai foloseste retele neprotejate si cumpara aplicatii doar cu vouchere cadou.

In iulie 2013, deputatii europeni au cerut cresterea sanctiunilor pentru infractiunile cibernetice precum furtul de identitate sau exploatarea unui sistem informatic. Parlamentul mai pregateste o aducere la zi a regulilor din domeniul protectiei datelor, care ar putea oferi utilizatorilor de internet mai mult control asupra informatiilor pe care le pastreaza companiile despre ei. Noile reguli includ amenzi pentru companiile care folosesc date sensibile fara acordul persoanei vizate.

Sursa:  www.europarl.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal