Standardele și alte publicații pe tema standardizării sunt orientări voluntare menite să ofere specificații tehnicepentru produse, servicii și procese (de la căștile de protecție și încărcătoarele pentru aparate electronice, până la nivelurile de calitate ale serviciilor din transportul public). Ele sunt elaborate de organizații private de standardizare, de obicei la inițiativa părților interesate care consideră necesară aplicarea unui standard.

Adoptarea unor standarde se face voluntar, dar avantajul este că cel care le adoptă dovedește astfel că produsele și serviciile sale ajung la un nivel înalt de calitate, de siguranță și de fiabilitate.

În unele cazuri, standardele sunt menționate în legislație ca fiind modalitatea preferată sau chiar cerință obligatorie pentru respectarea anumitor norme (legislația privind siguranța sau cerințele de interoperabilitate).

Principalele avantaje ale utilizării standardelor

Standardizarea calității și siguranței produselor ajută companiile să câștige încrederea consumatorilor. De exemplu, uneltele și echipamentele proiectate și testate în conformitate cu standardele oferă o mai bună protecție pentru profesioniști, cum ar fi pompierii și personalul spitalicesc.

Serviciile care respectă standardele în domeniu, de exemplu cursurile de scufundări, asigură un nivel mai ridicat de calitate și siguranță pentru clienți.

Standardele contribuie la protecția mediului și a sănătății oamenilor. Ele oferă, de exemplu, metode de măsurare pentru monitorizarea și controlul poluării aerului. Standardele în domeniul igienei alimentare furnizează metode de clasificare și testare pentru materialele care vin în contact cu alimentele.

Un alt avantaj ar fi îmbunătățirea accesului la piețe: standardele facilitează intrarea pe noi piețe, făcând produsele sau serviciile compatibile și comparabile.

Standardele contribuie la îmbunătățirea interoperabilității între produse sau servicii. De exemplu, standardele oferă sugestii cu privire la dimensiunea liniilor de cale ferată pentru a garanta siguranța trenurilor.

Standardele europene

Standardele europene sunt adoptate de unul dintre cele 3 organisme europene de standardizare (OES):

  • Comitetul European de Standardizare ( CEN)
  • Comitetul European pentru Standardizare în Electrotehnică ( Cenelec)
  • Institutul European de Standardizare în Telecomunicații ( ETSI)

La nivel național, standardizarea este gestionată de organismele naționale de standardizare (ONS) care adoptă și publică standarde naționale. În același timp, organismele naționale transpun toate standardele europene sub formă de standarde naționale identice și retrag eventuale standarde naționale contradictorii.

Selectați o țară pentru a găsi organismul național de standardizare relevant:

Standarde armonizate

Standardele armonizate reprezintă o categorie specifică a standardelor europene, elaborate de un organism european de standardizare ca urmare a unei cereri (a acordării unui `mandat’) din partea Comisiei Europene. Aproximativ 20 % din toate standardele europene au fost elaborate ca urmare a unei cereri de standardizare formulate de Comisia Europeană.

Standardele armonizate pot fi folosite pentru a demonstra că produsele sau serviciile se conformează cerințelor tehnice prevăzute de legislația UE relevantă.

Cerințele tehnice prevăzute în legislația UE sunt obligatorii, în timp ce utilizarea standardelor armonizate este de obicei voluntară.

Standardele armonizate stabilesc specificațiile tehnice considerate a fi adecvate sau suficiente pentru conformarea la cerințele tehnice prevăzute de legislația UE.

În majoritatea cazurilor, utilizarea standardelor armonizate este opțională. Producătorii sau furnizorii de servicii pot utiliza alte soluții tehnice pentru a îndeplini cerințele legale.

Cum puteți căuta un standard

Pentru a căuta un standard european, puteți utiliza unul dintre motoarele de căutare disponibile pe site-urile organismelor europene de standardizare:

  • Cenelec pentru standarde în domeniul electrotehnicii
  • ETSI pentru standarde în domeniul telecomunicațiilor
  • CEN pentru standardele din celelalte sectoare.

Sursa: Europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal