Solicitarea de asistenta medicala in alt stat membru al U.E.: drepturile dumneavoastra

Stiati ca?

Aveti dreptul de a beneficia de tratament medical in alt stat membru al UE și dreptul ca tara dumneavoastra de origine sa acopere partial sau integral costurile.

Aveti dreptul de a fi informati cu privire la optiunile terapeutice care va stau la dispozitie, la modul in care alte tari ale UE asigura calitatea și siguranta asistentei medicale, și, daca un anumit furnizor are dreptul, din punct de vedere juridic, sa ofere servicii.

Dreptul de a vi se acoperi costul tratamentului

Pentru informatii mai detaliate cu privire la aceste drepturi, va rugam sa consultati: www.europa.eu/youreurope.

• Daca aveti dreptul de a primi un anumit tratament in tara dumneavoastra de origine, atunci aveti dreptul de beneficia de rambursare in cazul in care il primiti in alta tara.

• Nivelul dumneavoastra de rambursare poate ajunge pana la costul tratamentului in tara dumneavoastra de origine.

• Puteti alege ce furnizor de servicii medicale doriti, indiferent daca este public sau privat.

• Pentru unele tratamente (anumite servicii intraspitalicești sau foarte specializate),  poate fi necesar sa obtineti autorizatie de la casa de sanatate de care apartineti inainte de a beneficia de tratamentul in strainatate.

• In cazul in care, in tara de reședinta, va confruntati cu un timp de așteptare pentru tratament care nu poate fi justificat din punct de vedere medical, atunci autorizatia trebuie acordata. In acest caz, puteti chiar sa aveti dreptul la un nivel mai ridicat de acoperire a costurilor pentru ingrijirile medicale necesare.

Va intereseaza?

Legislatia UE impune organismelor de asigurari de sanatate, autoritatilor din domeniul sanatatii și furnizorilor de servicii medicale sa va ajute sa beneficiati de aceste drepturi in practica. Iata cum:

In tara dumneavoastra de origine

Tara dumneavoastra de origine este responsabila de aspectele financiare ale asistentei medicale transfrontaliere de care beneficiati (in cazul in care aveti dreptul de a vi se acoperi costurile). De asemenea, aceasta trebuie sa acorde asistenta medical corespunzatoare inainte și dupa plecarea dumneavoastra.

Tara dumneavoastra trebuie sa dispuna de unul sau mai multe puncte de contact de unde puteti primi mai multe informatii cu privire la drepturile dumneavoastra, inclusive la ce servicii medicale aveti dreptul.

De asemenea, aceste puncte de contact va pot informa daca trebuie sa solicitati autorizatia inainte de tratament și cum puteti contesta deciziile autoritatilor, in cazul in care considerati ca drepturile dumneavoastra nu au fost respectate.

Sistemul de sanatate din tara dumneavoastra de origine trebuie sa va furnizeze o copie a dosarului dumneavoastra medical pe care sa il luati cu dumneavoastra in strainatate. Dupa ce ati primit tratamentul, acesta trebuie sa va acorde aceleași ingrijiri medicale post-tratament de care ati fi beneficiat daca ati fi fost tratat in tara de origine.

In tara in care solicitati tratament

Daca primiti tratament medical in alta tara din UE, aveti aceleași drepturi ca un cetatean al tarii respective, iar tratamentul care vi se acorda este supus acelorași norme și standarde.

Tara in care veti urma tratamentul trebuie sa aiba, de asemenea, unul sau mai multe puncte de contact, care sa va informeze referitor la sistemele de calitate și siguranta din tara respectiva și la modul in care furnizorii de servicii medicale sunt supravegheati și reglementati. Aceste puncte de contact pot confirma faptul ca furnizorul de servicii medicale pe care l-ati ales este autorizat sa presteze respectivul serviciu. Ele va pot explica, de asemenea, care sunt drepturile pacientilor in tara in care se acorda tratamentul.

Furnizorul de servicii medicale pe care l-ati ales trebuie sa va comunice diferitele optiuni de tratament care va sunt disponibile. Trebuie sa va informeze cu privire la calitatea și siguranta serviciilor medicale pe care le ofera (inclusiv referitor la statutul sau de autorizare sau de inregistrare, precum și la politica sa de raspundere civila). Acesta trebuie sa va ofere informatii clare privind preturile, astfel incat sa știti in avans ce cheltuieli veti avea. In fine, trebuie sa va ofere o copie a fișei dumneavoastra de tratament pentru uzul sistemului de sanatate din tara.

Fiti in cunostinta de cauza

Verificati-va planurile de tratament cu medicul dumneavoastra:

✓ Se recomanda insistent sa discutati cu medicul dumneavoastra referitor la tratamentul planificat inainte de a va angaja in etapa urmatoare.

Planificati-va calatoria in detaliu:

✓ Studiati care sunt optiunile dumneavoastra de tratament.

✓ Asigurati-va ca aveti o copie a dosarelor medicale, informatii privind orice medicamente pe care le luati și orice analize relevante.

✓ Verificati daca aveti nevoie de trimitere de la un medic generalist pentru a avea acces la (sau pentru a vi se rambursa) servicii de specialitate.

✓ Verificati informatiile privind furnizorul dumneavoastra de servicii medicale.

Verificati implicatiile financiare cu punctual de contact sau asiguratorul national:

✓ Asigurati-va ca știti cat va costa tratamentul dumneavoastra și daca autoritatile dumneavoastra vor plati costul acestuia direct sau vor rambursa o parte din sau totalitatea costurilor.

✓ Verificati toate cerintele pentru autorizarea prealabila a tratamentului.

✓ Nu uitati ca este posibil ca unele costuri (transport, cazare, repatriere etc.) sa nu fie acoperite.

Asigurati-va ca obtineti monitorizarea medicala de care aveti nevoie:

✓ Obtineti o copie a dosarului dumneavoastra de la furnizorul de servicii medicale.

✓ Daca primiti o reteta, asigurati-va ca se poate onora in alte tari (legislatia UE prevede un anumit continut minim pentru a se asigura ca retetele sunt recunoscute in fiecare tara).

✓ Asigurati-va monitorizarea medicala corespunzatoare prin sistemul din tara de origine

(in prealabil daca este necesar).

InfoCons – InfoCons, unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International si EAEA, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Sursa: http://bookshop.europa.eu/

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal