Protecția datelor și a vieții private în mediul on-line

Normele UE vă garantează că datele dumneavoastră cu caracter personal sunt protejate ori de câte ori este nevoie de colectarea lor – de exemplu, când faceți cumpărături on-line, când vă depuneți candidatura pentru un loc de muncă sau când solicitați un credit. Aceste norme se aplică atât companiilor și organizațiilor (publice și private) din UE, cât și celor din afara UE care oferă bunuri sau servicii în UE, cum ar fi Facebook sau Amazon, ori de câte ori aceste companii solicită sau reutilizează datele cu caracter personal ale cetățenilor din UE.

Drepturile dumneavoastră în materie de protecție a datelor trebuie să fie respectate, indiferent de modul în care sunt colectate – on-line, într-un sistem computerizat sau pe hârtie, într-un fișier structurat.

Când este permisă prelucrarea datelor?

Normele UE referitoare la protecția datelor, incluse în așa-numitul Regulament general al UE privind protecția datelor (RGPD), descriu diversele situații în care o companie sau organizație are permisiunea de a colecta sau reutiliza informațiile dumneavoastră cu caracter personal:

  • compania/organizația are un contract cu dumneavoastră – de exemplu, un contract de furnizare de bunuri sau servicii (când cumpărați ceva on-line) sau un contract de angajare
  • compania/organizația are obligația legală de a procesa date cu caracter personal – de exemplu, când angajatorul furnizează informații despre salariul dumneavoastră lunar autorității pentru securitate socială, astfel încât să beneficiați de sistemul de asigurări sociale
  • procesarea datelor cu caracter personal este în interesul dumneavoastră vital – de exemplu, când acest lucru este necesar pentru a vă proteja viața
  • îndeplinirea unei sarcini publice – în special în ceea ce privește atribuțiile administrațiilor publice (școli, spitale, municipalități)
  • existența unui interes legitim – de exemplu, când banca utilizează informațiile dumneavoastră cu caracter personal pentru a verifica dacă sunteți eligibil pentru un cont de economii cu o rată a dobânzii mai mare

În orice alte situații, compania sau organizația trebuie să vă ceară acordul (consimțământul) înainte de a putea colecta sau reutiliza datele dumneavoastră cu caracter personal.

Acordul pentru procesarea datelor: consimțământul

Când o companie sau o organizație vă cere consimțământul, trebuie să vă exprimați acordul printr-o acțiune clară, de exemplu semnând un formular de consimțământ sau bifând „da” pe un site unde există posibilitatea de a alege între „da” și „nu”.

Nu este suficientă o simplă retragere, de exemplu bifarea unei căsuțe care spune că nu doriți să primiți e-mailuri publicitare. Trebuie să vă dați acordul în mod clar și să acceptați ca datele dumneavoastră să fie stocate și/sau reutilizate în acest scop.

Înainte de a vă da acordul trebuie să primiți următoarele informații:

  • detalii despre compania/organizația care vă va prelucra datele cu caracter personal, inclusiv datele sale de contact, precum și datele de contact ale responsabilului cu protecția datelor, dacă acesta există
  • motivul pentru care compania/organizația va folosi datele dumneavoastră
  • pe ce perioadă vor fi păstrate datele cu caracter personal
  • informații despre orice altă companie sau organizație care va primi datele dumneavoastră cu caracter personal
  • informații despre drepturile dumneavoastră în materie de protecție a datelor (acces, modificare, ștergere, trimiterea unei plângeri, retragerea consimțământului)

Toate aceste informații ar trebui să fie prezentate într-un mod clar și accesibil.

Retragerea consimțământului și dreptul de a obiecta

Dacă anterior v-ați dat consimțământul pentru ca o companie sau o organizație să utilizeze datele dumneavoastră cu caracter personal, puteți, în orice moment, să contactați operatorul de date (persoana sau organismul care procesează datele) și să retrageți această permisiune. De îndată ce faceți acest lucru, compania sau organizația nu mai poate utiliza datele dumneavoastră cu caracter personal.

Când o organizație prelucrează date cu caracter personal pe baza unui interes legitim, ca parte a unei sarcini în interes public sau în numele unei autorități oficiale, este posibil să aveți dreptul de a obiecta. În cazuri specifice, interesul public poate prevala, iar companiei sau organizației îi este permis să utilizeze în continuare datele dumneavoastră. Acest lucru se întâmplă, de exemplu, în cazul cercetării științifice și al statisticii, sarcină realizată în cadrul atribuțiilor oficiale ale unei autorități publice.

În cazul marketingului direct, cum ar fi e-mailurile de promovare a anumitor mărci sau produse, trebuie să vă dați consimțământul prealabil. Totuși, dacă sunteți deja clientul unei anumite companii, vi se pot trimite e-mailuri de marketing direct referitoare la produse sau servicii similare. Aveți dreptul de a obiecta în orice moment față de primirea lor, iar compania în cauză trebuie să înceteze imediat să vă mai folosească datele cu caracter personal.

În toate cazurile, trebuie să fiți informat cu privire la dreptul de a obiecta față de utilizarea datelor cu caracter personal, în momentul în care compania sau organizația vă contactează pentru prima dată.

Norme specifice pentru copii

În cazul în care copiii dumneavoastră vor să utilizeze servicii on-line (pentru a se conecta la rețele de socializare, pentru a descărca muzică sau jocuri), de regulă ei vor avea nevoie de aprobarea dumneavoastră, ca părinte sau tutore legal, întrucât aceste servicii utilizează datele personale ale copiilor. De îndată ce ajunge la vârsta de 16 ani (în unele țări din UE limita este chiar de 13 ani), copilul nu va mai avea nevoie de consimțământul parental. Controalele pentru verificarea consimțământului parental trebuie să fie eficiente, de exemplu prin trimiterea unui mesaj de verificare pe adresa de e-mail a părintelui.

Sursa: europa.eu

 

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal