Protectia-Consumatorilor.ro-o9atitudine! te informeaza despre o noua legislatie comuna optionala privind vanzarea

  1. Acasă
  2. Comunicate de presă
  3. Protectia-Consumatorilor.ro-o9atitudine! te informeaza despre o noua legislatie comuna optionala privind vanzarea

În pofida succesului înregistrat de piaţa unică, obstacolele în calea comerţului transfrontalier persistă. Multe dintre acestea sunt cauzate de legislaţiile diferite în materie de vânzare din cele 27 de state membre. Acestea au ca efect creşterea costurilor şi produc complicaţii în momentul efectuării tranzacţiilor transfrontaliere, în special pentru întreprinderile mici. Comercianţii care sunt descurajaţi să încheie tranzacţii transfrontaliere ca urmare a obstacolelor create de dreptul contractual pierd cel puţin 26 de miliarde de euro anual în cadrul comerţului intracomunitar. În acelaşi timp, 500 de milioane de consumatori europeni nu pot beneficia de accesul la o ofertă mai bogată şi de preţuri mai mici, ca urmare a numărului redus de întreprinderi care prezintă oferte transfrontaliere, în special pe pieţele naţionale mai mici.
Pe 11 octombrie, Comisia Europeană a propus o legislaţie europeană comună opţională în materie de vânzare care va contribui la înlăturarea acestor obstacole şi va oferi consumatorilor mai multe opţiuni şi un nivel ridicat de protecţie. Aceasta va facilita schimburile comerciale prin instituirea un set unitar de norme pentru contractele transfrontaliere în toate cele 27 de ţări ale UE. Atunci când comercianţii îşi oferă produsele în temeiul legislaţiei europene comune în materie de vânzare, cumpărătorii vor avea posibilitatea de a alege, printr-un simplu clic, un contract european, uşor de încheiat, care le oferă un nivel ridicat de protecţie. În prezent, propunerea Comisiei trebuie aprobată de statele membre ale UE şi de Parlamentul European, care şi-a exprimat deja sprijinul masiv prin votarea propunerii în prima parte a acestui an.
Aceasta legislația europeană comună în materie de vânzare elimină obstacolele și maximizează beneficiile pentru consumatori şi întreprinderi.
1. Avantaje pentru întreprinderi:
–    punerea la dispoziţie a unui sistem comun (dar opţional) de drept al contractelor, care este identic pentru toate cele 27 de state membre
–    reducerea costurilor de tranzacţionare pentru întreprinderile care doresc să efectueze tranzacţii transfrontaliere
–    ajutarea întreprinderilor mici şi mijlocii (IMM-urilor) în vederea extinderii activităţilor pe pieţe noi.
2. Avantaje pentru consumatori:
–    oferirea aceluiaşi nivel ridicat de protecţie a consumatorilor în toate statele membre; consumatorii vor putea să se bazeze pe legislaţia europeană comună în materie de vânzare ca pe o marcă de calitate; de exemplu, aceasta oferă consumatorilor dreptul de a alege în mod liber măsurile reparatorii în cazul în care cumpără un produs defect – chiar la mai multe luni de la cumpărare. Aceasta oferă posibilitatea consumatorilor să rezilieze contractul, să solicite înlocuirea, repararea produsului sau o reducere de preţ. În prezent, o asemenea alegere libera a măsurilor reparatorii există în cinci state membre ale UE (Franţa, Grecia, Lituania, Luxemburg, Portugalia).
–    o ofertă mai variată de produse, la preţuri mai reduse: în prezent, consumatorilor care caută în mod proactiv oferte mai bune în UE, în special online, li se refuză adesea vânzarea sau livrarea de către comerciant.
–    asigurarea securităţii cu privire la drepturile acestora în cadrul tranzacţiilor transfrontaliere: 44% din consumatori afirmă că necunoaşterea drepturilor de care beneficiază îi descurajează să cumpere din alte ţări ale UE.
–    creşterea transparenţei şi a încrederii consumatorilor: consumatorii vor fi informaţi întotdeauna, în mod clar, şi vor trebui să îşi dea acordul pentru încheierea unui contract în baza legislaţiei europene comune în materie de vânzare. În plus, un aviz de informare va stabili în mod clar drepturile consumatorilor, în propria lor limbă.
Legislaţia europeană comună în materie de vânzare va fi aplicabilă:
–    numai în cazul în care ambele părţi sunt în mod voluntar şi expres de acord cu aceasta;
–    contractelor transfrontaliere, în cazul cărora apar cele mai numeroase probleme legate de costurile suplimentare şi complexitatea juridică. De asemenea, statele membre vor avea opţiunea de a aplica legislaţia europeană comună în materie de vânzare şi contractelor încheiate pe plan intern;
 
–    contractelor privind vânzarea de bunuri – cea mai mare parte a comerțului intracomunitar – precum și contractelor cu conținut digital, precum muzică, filme, programe informatice sau aplicații pentru telefoane inteligente;
–    atât tranzacțiilor dintre întreprinderi și consumatori, cât și tranzacțiilor dintre întreprinderi;
–    în cazul în care una dintre părți este stabilită într-un stat membru al UE. Comercianții ar putea folosi același set de clauze contractuale în raport cu alți comercianți din interiorul și din afara UE, conferind legislației europene comune în materie de vânzare o dimensiune internațională.

Sursa: Comisia Europeana

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Pe același subiect

Distribuie

Meniu