Plafoanele Plăților Cash în România: Tendințe și Implicații

Introducere: Plata cash a fost mult timp o modalitate preferată de tranzacționare în România, însă evoluția tehnologiei financiare și a schimbărilor culturale au adus cu sine o serie de schimbări în acest domeniu. Unul dintre aspectele care a captat atenția publicului și a autorităților financiare este impunerea unor plafoane pentru plățile cash. Acest articol explorează tendințele actuale în ceea ce privește plafoanele plăților cash din România și impactul acestora asupra societății și economiei.

Care sunt plafoanele pentru plățile cash în România?

  1. Sumele în numerar aflate în casieria persoanelor juridice (firme, PFA, II, liber-profesioniști etc) nu pot depăși, la sfârșitul fiecărei zile, plafonul de 50.000 lei. În cazul magazinelor de tipul cash and carry (gen Metro, Selgros etc.), supermagazinelor (1.000-2500 mp) și hipermagazinelor (peste 2500 mp), sumele în numerar aflate în casierie nu pot depăși, la sfârșitul fiecărei zile, plafonul de 500.000 lei. Sumele în numerar care depășesc plafonul se depun în conturile bancare ale acestor persoane în termen de două zile lucrătoare. Prin excepție, se admite depășirea acestui plafon numai cu sumele aferente plății salariilor și a altor drepturi de personal, precum și a altor operațiuni cu persoane fizice, pentru o perioadă de 3 zile lucrătoare de la data prevăzută pentru plata acestora. Sucursalele și alte sedii secundare ale persoanelor juridice care au casierie proprie și/sau cont deschis la o instituție de credit aplică în mod corespunzător prevederile pentru fiecare casierie în parte.
  2. Încasări ale persoanelor juridice de la persoanele juridice în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei de la o persoană;
  3. Plăți către magazinele de tipul cash and carry (gen Metro, Selgros etc.), care sunt organizate și funcționează în baza legislației în vigoare, în limita unui plafon zilnic total de 10.000 lei;
  4. Plăți din avansuri spre decontare, în limita unui plafon zilnic de 5.000 lei, stabilit pentru fiecare persoană care a primit avansuri spre decontare.
  5. Sunt interzise plățile fragmentate în numerar de la persoane juridice către furnizorii de bunuri și servicii pentru facturile a căror valoare este mai mare de 5.000 lei și, respectiv, de 10.000 lei, către magazinele de tipul cash and carry. Persoanele juridice pot achita facturile cu valori care depășesc plafonul de 5.000 lei, către furnizorii de bunuri și servicii, respectiv de 10.000 lei, către magazinele de tipul cash and carry, astfel: 5.000 lei/10.000 lei în numerar, suma care depășește acest plafon putând fi achitată numai prin instrumente de plată fără numerar.
  6. Operațiunile de încasări și plăți în numerar efectuate între persoanele juridice și persoane fizice, reprezentând contravaloarea unor livrări ori achiziții de bunuri sau a unor prestări de servicii, dividende sau alte drepturi se efectuează cu încadrarea în plafonul zilnic de 10.000 lei către/de la o persoană.
  7. Operațiunile de încasări și plăți efectuate între persoanele juridice și persoane fizice, reprezentând primiri ori restituiri de împrumuturi sau alte finanțări, indiferent de natura și destinația acestora, se efectuează numai prin instrumente de plată fără numerar. Nerespectarea acestei prevederi constituie contravenție, dacă nu a fost săvârșită în astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să constituie infracțiune, și se sancționează cu amendă de 25% din suma încasată/plătită, dar nu mai puțin de 500 lei.
  8. Sunt interzise încasările și plățile fragmentate de la/către o persoană, pentru operațiunile de încasări/plăți în numerar de mai sus cu o valoare mai mare decât plafonul menționat, precum și fragmentarea tranzacțiilor reprezentând cesiuni de creanțe sau alte drepturi, primiri ori restituiri de împrumuturi sau alte finanțări, dividende, respectiv fragmentarea unei livrări de bunuri sau a unei prestări de servicii, cu valoare mai mare decât plafonul prevăzut. Aceste prevederi NU se aplică în cazul livrărilor de bunuri și prestărilor de servicii care se efectuează cu plata în rate, în condițiile în care între persoanele juridice și persoanele fizice sunt încheiate contracte de vânzare- cumpărare cu plata în rate, conform legii.
  9. Operațiunile de încasări și plăți între persoanele juridice și persoanele fizice în calitate de asociați/ acționari/ administratori/ persoane fizice/ alți creditori exclusiv creditorii instituționali care desfășoară activități de intermediere financiară prevăzute de lege reprezentând împrumuturi, indiferent de natura și destinația acestora, se efectuează numai prin instrumente de plată fără numerar.
  10. În cazul returnării de bunuri de către persoanele fizice și, respectiv, neprestării de servicii către persoanele fizice, restituirea sumelor aferente poate fi efectuată în numerar în limita a 10.000 lei, sumele care depășesc acest plafon putând fi restituite numai prin instrumente de plată fără numerar. Prin excepție, în cazul în care, la data restituirii, persoanele fizice declară pe propria răspundere că nu mai dețin cont bancar, restituirea se poate face integral în numerar, indiferent de nivelul sumei care trebuie restituită.

 

Plafoanele Plăților Cash: O Schimbare Necessară: În ultimii ani, am asistat la o creștere a adoptării plăților digitale și contactless în detrimentul plăților cash. Această schimbare a fost motivată în parte de dorința de a reduce riscurile asociate cu manipularea banilor fizici și de a îmbunătăți eficiența tranzacțiilor. În acest context, instituțiile financiare și autoritățile au implementat plafoane pentru plățile cash pentru a încuraja utilizarea metodelor de plată mai moderne și pentru a îmbunătăți monitorizarea financiară.

Plafoanele Actuale în România: La momentul actual, în România, plafoanele pentru plățile cash variază în funcție de tipul de tranzacție și de instituția financiară implicată. De exemplu, multe bănci au stabilit limite pentru retragerile de numerar de la bancomate, în timp ce comercianții pot impune plafoane diferite pentru plățile cash la punctele lor de vânzare. Aceste limite au fost introduse cu scopul de a limita utilizarea banilor fizici în tranzacțiile zilnice.

Impactul Economic al Plafoanelor: Implementarea plafoanelor pentru plățile cash în România a avut diverse impacturi asupra economiei. Pe de o parte, a stimulat creșterea utilizării plăților digitale, contribuind la modernizarea sistemului financiar și la reducerea costurilor asociate cu gestionarea numerarului. Pe de altă parte, unii critici susțin că plafoanele pot afecta negativ segmente ale populației care preferă sau depind de plățile cash, cum ar fi persoanele vârstnice sau cele cu venituri mai mici.

Viitorul Plăților în România: Cu tehnologia în continuă evoluție și cu schimbările în comportamentul consumatorilor, este de așteptat ca plafoanele plăților cash să rămână subiectul unor dezbateri constante. În viitor, s-ar putea să asistăm la ajustări ale acestor plafoane sau la implementarea unor politici mai flexibile, adaptate nevoilor și preferințelor schimbătoare ale societății.

Concluzie: Plafoanele plăților cash în România reprezintă o măsură menită să răspundă schimbărilor din industria financiară și să încurajeze adoptarea tehnologiei moderne de plată. Cu toate acestea, este important să se găsească un echilibru între modernizarea sistemului financiar și asigurarea accesului la serviciile financiare pentru toți membrii societății.

 

Sursa:

https://lege5.ro

 

Autor : LARISA DAMIAN ( RATIU )

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal