Peste 3703673 lei au fost restituiți consumatorilor ca urmare a acțiunilor ANPC de cercetare a reclamațiilor în domeniul financiar-bancar

Actiuni de control derulate in perioada ianuarie 2016 – iulie 2017

  • În anul 2016

In perioada 27.11.2015 – 31.03.2016, s-a desfasurat o actiune tematica de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit de consum, cu sau fara ipoteca, de catre societatile bancare.

Vezi aici masurile aplicate si principalele abateri pentru 2016

Au fost incheiate 249 Procese Verbale de Constatare a Contraventiei, cu amenzi in valoare totala de 1.743.000 lei.

Au fost restituite consumatorilor sume in valoare de 1.097.773,31 lei, 112.161,29 Euro, 361.828,78 CHF si 361,13 USD, urmare a actiunilor ANPC de cercetare a reclamatiilor.

10.476 reclamatii instrumentate la nivel national.

  • În anul 2017

In perioada 08.05.2017 – 16.06.2017, s-a desfasurat o actiune tematica nationala de verificare a respectarii prevederilor legale privind protectia consumatorilor la incheierea contractelor de credit, cu sau fara ipoteca, de catre institutiile financiar nebancare, incheiate in intervalul 01.02.2017 – 05.05.2017.

In cadrul operatiunii au fost verificate 40 de institutii financiare nebancare.

Pentru abaterile constatate:

  • s-au aplicat sanctiuni contraventionale, in valoare totala de 337.000 lei;
  • s-au dispus masuri de remediere a deficientelor constatate in termen de 15, respectiv 30 de zile; masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor in termen de 15, respectiv 30 de zile; masuri de incetare a practicilor comerciale incorecte; masuri de restituire a sumelor incasate fara temei legal in termen de 15 zile; masuri de corectare a oricaror neconformitati cu prevederile legale constatate in termen de 15 zile, precum si masuri de suspendare a derularii campaniilor publicitare pana la intrarea in legalitate.

Vezi aici masurile aplicate si principalele abateri pentru 2017

6.137 reclamatii instrumentate la nivel national, pana in prezent.

La nivelul structurii centrale, au fost incheiate 57 Procese Verbale de Constatare a Contraventiei, cu amenzi in valoare totala de 489.000 lei si au fost restituite, pana in prezent, consumatorilor sume in valoare de 489.155,73 lei, 20.082,93 Euro, 13.724,76 CHF si 252,23 USD, urmare a actiunilor ANPC in cercetare a reclamatiilor.

In perioada 2016-2017, au fost emise 9 Ordine in baza prevederilor Legii nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte, respectiv in baza OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori prin care s-a dispus incetarea practicilor comerciale incorecte, respectiv aducerea la conformitate cu prevederile legale a contractelor.

  • Actiuni in justitie

În perioada 2016-2017 ANPC a inaintat in instanta, in baza Legii nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele incheiate intre profesionisti si consumatori, un numar de 46 de actiuni impotriva institutiilor de credit. Hotararea instantei se va aplica tuturor contractelor de acelasi tip incheiate de respectiva institutie de credit.

Vezi aici actiunile inaintate in instanta privind clauzele abuzive

  • Elaborarea legislatiei

În vederea asigurarii echilibrului intre drepturile si obligatiile partilor in cadrul contractelor privind serviciile financiare, ANPC are in permanenta in vedere asigurarea unui cadru legislativ eficient, care, pe de o parte, sa raspunda specificului pietei nationale si, pe de alta parte, sa respecte si sa transpuna in legislatia nationala actele normative elaborate la nivelul forurilor legislative europene.

Astfel, incepand din anul asumarii de catre ANPC, in 2008, a supravegherii pietei serviciilor financiare in scopul respectarii drepturilor consumatorilor persoane fizice, au fost intocmite reglementari specifice. Mentionam modificarile introduse, in 2008, in OG nr. 21/1992 privind drepturile consumatorilor, precum si Ordinul Presedintelui ANPC nr. 632/2009 privind unele masuri de informare a consumatorilor de catre operatorii economici care desfasoară activitati de schimb valutar, OUG nr. 113/2009 privind serviciile de plata, urmate apoi de OUG nr. 50/2010 privind contractele de credit pentru consumatori, OUG nr. 52/2016 privind contractele de credit oferite consumatorilor pentru bunuri imobile, precum si actele subsecvente acesteia (Ordine ale Presedintelui ANPC).

In cazul serviciilor financiare, se aplica, de asemenea, legislatia cu caracter general precum Legea nr. 363/2007 privind practicile comerciale incorecte si Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între profesionişti şi consumatori.

Sursa: ANPC

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal