Noile norme adoptate de UE asigură o mai bună protecție a celor 120 de milioane de turiști din vara aceasta

Începând de duminică, 1 iulie, călătorii care rezervă pachete de vacanță vor avea drepturi mai puternice în calitate de consumatori.

Normele nu vor reglementa numai pachetele de vacanță tradiționale, ci vor proteja și consumatorii care rezervă alte forme de servicii de călătorie combinate, inclusiv pachete personalizate, în cazul cărora călătorul alege diferite elemente de la un singur punct de vânzare online sau offline. Noile norme vor introduce, de asemenea, protecția serviciilor de călătorie asociate. În această formulă, călătorul cumpără servicii de călătorie de la un punct de vânzare, însă prin procese de rezervare separate, sau, după ce a rezervat un serviciu de călătorie pe un site web, este invitat să rezerve alt serviciu pe un alt site web.

Citește și:

Asistență medicală neplanificată – Asigurarea de sănătate pe durata șederilor temporare

Noile norme vor aduce beneficii mai mari consumatorilor.

  • Informații mai clare pentru călători: întreprinderile turistice trebuie să îi informeze pe călători dacă le oferă un pachet sau servicii de călătorie asociate, precum și cu privire la drepturile lor esențiale prin intermediul unor fișe de informații standardizate. Acestea trebuie să furnizeze informații clare privind elementele și caracteristicile pachetului, privind prețul acestuia și privind orice alte costuri suplimentare.
  • Rambursare și repatriere în caz de faliment: companiile care vând pachete de vacanță trebuie să își asigure protecția în caz de insolvență. Această garanție acoperă rambursarea și repatrierea în caz de faliment al organizatorului. Garanția se aplică și serviciilor de călătorie asociate.
  • Norme mai clare privind răspunderea: organizatorul pachetului este responsabil dacă apar probleme, indiferent de entitatea care prestează serviciile de călătorie.
  • Drepturi mai solide de anulare: conform noilor norme, călătorii pot anula un pachet de vacanță din orice motiv, prin plata unui comision rezonabil. Aceștia își pot anula vacanța gratuit în cazul în care destinația lor devine periculoasă, de exemplu din cauza unui război ori a unor dezastre naturale sau în cazul în care prețul pachetului este majorat cu peste 8 % din prețul inițial.

Citește și:

Sfaturi de vacanță pe litoral – cazarea

  • Cazare în cazul în care călătoria de întoarcere nu poate fi efectuată: în cazul în care călătorii nu se pot întoarce din vacanța care a fost achiziționată ca pachet de servicii, de exemplu în cazul dezastrelor naturale, aceștia beneficiază de cazare până la trei nopți dacă nu se pot întoarce din vacanță la timp. Nopțile suplimentare sunt acoperite în conformitate cu reglementările privind drepturile pasagerilor.
  • Asistență pentru călători: organizatorul pachetului trebuie, de asemenea, să acorde asistență călătorilor aflați în dificultate, în special prin furnizarea de informații privind serviciile de sănătate și asistența consulară.

Noile norme vor aduce beneficii și întreprinderilor.

  • Norme mai clare, care vor facilita activitățile transfrontaliere: întreprinderile vor trebui acum să respecte un singur set de norme privind cerințele de informare, răspunderea și alte obligații pe întreg teritoriul UE. Acum sunt recunoscute și sistemele naționale de insolvență din întreaga UE. Aceste măsuri vor permite întreprinderilor să funcționeze în întreaga UE în aceleași condiții ca în țara lor de origine.
  • Cerințele modernizate de informare nu se mai bazează exclusiv pe broșurile turistice: întrucât comercianții nu vor mai trebui să retipărească broșurile, aceștia vor face economii care au fost estimate la 390 de milioane EUR pe an.
  • Reducerea sarcinii de reglementare: călătoriile de afaceri organizate în temeiul unui acord-cadru, de exemplu cu o agenție de voiaj specializată, nu vor mai fi acoperite de directivă.

Citește și:

Atenție la Roaming când plecăm în vacanță

Etapele următoare

Statele membre trebuiau să transpună normele în legislația națională până la data de 1 ianuarie 2018. A urmat apoi o perioadă de tranziție de șase luni, până la 1 iulie, care este data de la care măsurile naționale de transpunere a directivei vor începe să se aplice. Comisia va examina modul în care normele au fost transpuse și sunt aplicate în statele membre. Aceasta va lua măsuri subsecvente adecvate, dacă este necesar.

Context

Pentru a extinde protecția prevăzută de Directiva UE privind pachetele de servicii pentru călătorii din 1990, Comisia a prezentat, în luna iulie 2013, propunerea, care a fost adoptată în mod formal de Parlamentul European și de statele membre în noiembrie 2015. Noile norme urmau să fie transpuse de statele membre până la 1 ianuarie 2018. Începând cu data de 1 iulie, aceste norme sunt aplicabile în statele membre.

Citește și:

Pachete turistice

Noile norme se aplică în cazul combinațiilor de cel puțin două tipuri de servicii de călătorie (transport, cazare, servicii de închiriere auto sau alte servicii, de exemplu, vizitele ghidate), inclusiv în cazul:

  • pachetelor, cum ar fi pachetele de vacanță prestabilite achiziționate de la un operator de turism, precum și, acum, în cazul selecției personalizate a componentelor de către călător, cumpărate de la un singur punct de vânzare online sau offline;
  • serviciilor de călătorie asociate. De exemplu, călătorul cumpără servicii de călătorie de la un punct de vânzare, însă prin procese de rezervare separate, sau, după ce a rezervat un serviciu de călătorie pe un site web, este invitat să rezerve alt serviciu pe un alt site web, cu condiția ca cea de a doua rezervare să fie făcută în termen de 24 de ore.

Sursa: Europa.eu

Citește și:

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal