“Cei mai multi dintre noi suntem platiti pentru slujbele noastre prin intermediul sistemului bancar, in speta incasam salariul pe un card de debit (sau card de salariu cum mai este denumit). In spatele acestui card se regaseste un cont curent la care cardul este atasat insa listele de comisioane sunt diferite. Exista comisioanele aferente contului si cele aferente cardului. De exemplu, daca pentru retragerea de numerar de la bancomat prin intermediul cardului putem plati 0,2% din suma retrasa, pentru retragerea aceleiasi sume pe baza buletinului de la ghiseul bancii putem fi comisionati cu 0,5% din valoarea retrasa.

In ultima perioada cele mai multe banci ofera pachete ale caror cost total este mai avantajos decat obtinerea separata a produselor (de regula pachetele includ si alte servicii precum cel de Internet Banking) insa mirajul ofertei nu trebuie sa ne abata de la utlitatea produselor din cadrul pachetului.

Orice produs bancar (card de debit, credit sau card de credit, depozit, cont de economii) se bazeaza de regula pe deschiderea unui cont curent prin intermediul caruia se vor derula operatiunile (depunere/retragere, plati, transfer, ordine de plata etc.). Contul curent, dar si fiecare serviciu sau operatiune facuta prin intermediul sau, reprezinta costuri platite din buzunarul clientului.

Toate costurile practicate de banci pentru diferitele operatiuni se gasesc de cele mai multe ori intr-un document atasat contractului semnat cu banca la deschiderea contului curent, denumit ‘Tarife/Taxe si Comisioane’.

Frecventa obisnuita a actualizarii acestui document este anuala, insa pot aparea pe parcurs decizii punctuale de modificare exclusiva a unor comisioane de interes pentru strategia de pozitionare pe piata a bancii prin care se doreste cresterea veniturilor operationale.

La ce sa fim atenti!

Desi lista comisioanelor pentru toate operatiunile derulate prin intermediul contului curent si/sau a cardului este una foarte lunga exista o serie de operatiuni uzuale ale caror taxe ar trebui sa le cunostem intotdeauna. Acestea sunt:

  1. Deschidere/inchidere cont (taxe unice);
  2. Emitere / inchidere card (taxe unice);
  3. Administrare cont (taxa lunara sau anuala);
  4. Administrare card (taxa lunara sau anuala);
  5. Servicii de prima necesitate: internet banking, mobile banking etc (taxa lunara sau anuala);In cazul unui pachet cele doua taxe de administrare (si cele eventuale pentru alte produse si servicii oferite) sunt de regula incluse in taxa de administrare a intregului pachet.
  6. Operatiuni:
    • Depunere / retragere numerar in functie de modul in care s-au facut aceste operatiuni (la ATM-ul bancii sau de la cel al altei banci, la ghiseul bancii sau de la cel al altei banci etc.);
    • Plata facturilor lunare (de exemplu: plata online prin internet banking pentru companii ca Enel, Vodafone, Orange, Cosmote, Romtelecom, RDS&RCS, UPC etc. sau plata la ghiseul bancii);
    • Transfer bani intr-un alt cont de la banca proprie sau de la o alta banca;

Puteti compara costurile conturilor curente de la toate bancile din Romania pe FinZoom.ro, Sectiunea Conturi Curente.

Beneficiile sunt intotdeauna importante. Un astfel de exemplu poate fi optiunea oferita de banca de a primi pentru contul curent o dobanda calculata la soldul zilnic (atentie! cele mai multe banci nu ofera un astfel de beneficiu, ci un produs separat – contul de economii).

Atentie! Inchideti contul curent si eventualul card atasat (fie acesta de credit sau debit) atunci cand ati incheiat colaborarea cu banca. In caz contrar costurile de administrare ale acestora vor continua sa se acumuleze, veti inta pe minus si veti fi raportat la Biroul de Credit cu intarzieri de plata, lucru care va poate impiedica (si pentru sume ridicule) sa obtineti un credit sau un card de credit pe viitor.`

Irina Chitu

Irina Chitu

Director Departament financiar bancar si nebancar

InfoCons

Sursa: http://www.finzoom.ro/

InfoCons (www.infocons.ro), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaste-ti drepturile si exercita-le apeland 021 9615!

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal