Astfel, putem incepe prin a prezenta scopul Legii nr. 158 / 2008 privind publicitatea inselatoare si publicitatea comparativa, ca fiind acela de a proteja comerciantii impotriva publicitatii inselatoare si a consecintelor defavorabile ale acesteia, precum si stabilirea conditiilor in care publicitatea comparativa este permisa.

Aceeasi lege, precizeaza ca dispozitiile legale se aplica “continutului materialelor publicitare si mesajelor publicitare, oricare ar fi mijlocul de comunicare ce face posibil transferul informatiei`.

De asemenea, pentru a sublinia importanta si efectele pe care publicitatea le are asupra consumatorilor, o alta lege (Legea nr. 148 / 2000 privind publicitatea), are drept scop “protectia consumatorilor de produse si servicii (…) precum si protectia interesului public general impotriva publicitatii inselatoare`.

In sens legal, publicitatea inselatoare este aceea care, in orice mod, inclusiv prin modul de prezentare, induce sau poate induce în eroare persoanele carora i se adreseazã ori care iau contact cu aceasta si care, din cauza caracterului inselator, poate afecta comportamentul economic al acestora sau care, din acest motiv, prejudiciaza ori poate prejudicia un concurent.

In art. 4 al Legii nr. 158 / 2008, este stipulat expres ca “publicitatea inselatoare este interzisa`, nerespectarea acestei dispozitii atragand sanctiunea amenzii de la 3.000 lei la 30.000 lei.

Conditiilein care se poate determina daca publicitatea este inselatoare, sunt reglementate de aceeasi lege, astfel in art. 5, coroborat cu art.7 al Legii nr. 148 / 2000, enumera ca si conditii:

–       caracteristicile bunurilor sau serviciilor

–       pretul sau modul de calcul al pretului si conditiile in care se distribuie bunurile ori se presteaza serviciile

–       natura, atributiile si drepturile comerciantului care isi face publicitate

–       conditiile economice si juridice de achizitionare sau de prestare a serviciilor

–       omiterea unor informatii esentiale cu privire la identificarea si caracterizarea bunurilor sau serviciilor, cu scopul de a induce in eroare persoanele carora le sunt adresate.

            Institutiile care asigura combaterea si stoparea publicitatii inselatoare, si la care se pot adresa persoanele fizice si juridice, precum si asociatiile si organizatiile care au un interes legitim, sunt Ministerul Economiei si Finantelor sau, dupa caz, Consiliul National al Audiovizualului.

 

Autor: Consilier Juridic Ioana Trandafir 

             A.N.P.C.P.P.S. Romania

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal