Ghidul Cumparatorului de bunuri din metale pretioase si/sau pietre pretioase

Acest Ghid ofera informatii si sfaturi generale pe care este bine sa le luati in considerare inainte sa achizitionati bunuri din metale pretioase si pietre pretioase si nu trebuie sa fie apreciat ca o declaratie completa privind legislatia din domeniu.

Va invitam sa va adresati Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) sau Comisariatului Judetean pentru Protectia Consumatorilor (CJPC) pe raza caruia locuiti, daca aveti nevoie de sfaturi mai detaliate.

Fie ca doriti sa faceti un cadou deosebit partenerului/partenerei, fie ca va pregatiti de casatorie, vreti sa faceti o investitie sau, pur si simplu, va plac bijuteriile, fiecare dintre consumatori poate ajunge la un moment dat in situatia de a cumpara obiecte din metal pretios sau pietre pretioase. Desigur, fata de toate celelalte produse pe care le cumparam in mod frecvent, piata bijuteriilor implica preturi substantiale, prin urmare atentia spre informare si detalii trebuie sa fie cu atat mai mare. Trebuie retinut ca, proportional cu pretul acestor produse, si prejudiciile ce pot aparea sunt mai semnificative din punct de vedere financiar.

Piata produselor din metale pretioase si pietre pretioase este constituita nu numai din bijuterii, aceasta extinzandu-se si asupra unor obiecte de arta sau obiecte de lux atunci cand acestea detin parti componente sau sunt realizate din acest tip de material.

Prevederile legale in vigoare menite sa asigure o buna protectie consumatorilor la achizitionarea bunurilor de acest fel sunt O.U.G. 190/2000 privind regimul metalelor pretioase si pietrelor pretioase în România, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, O.U.G 10/2018 precum si OG 21/1992 privind protectia consumatorilor, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare si alte acte normative pentru aplicarea acestor ordonante.

Cum va pregatiti inainte de achizitionare?

Fie ca doriti sa cumparati o bijuterie, un ceas din aur sau o piatra pretioasa exista o serie de etape care trebuie urmarite inainte de achizitionarea propriu-zisa.

Motivatia

Primul pas ce trebuie urmarit atunci cand vreti sa cumparati un astfel de produs este sa va decideti ce anume cautati sa cumparati. Intrucat este vorba despre obiecte valoroase, desigur raspunsul la intrebarea `CE VREAU?` trebuie sa urmareasca de fapt tipul produsului pe care doriti sa il achizitionati si suma de bani de care dispuneti.

Informarea

Odata ce v-ati decis ce anume cautati sa achizitionati, urmeaza sa va informati cum si ce poate oferi piata in conformitate cu cerintele dvs., respectiv preturi, calitate, seriozitatea si confidentialitatea comerciantilor. Internetul poate fi o buna sursa pentru aflarea acestui gen de informatii.

Piata metalelor pretioase si a pietrelor pretioase este o piata deschisa, lipsita de bariere comerciale, de aceea informarea poarta un rol esential inainte de cumpararea propriu-zisa. Fie ca utilizati ca mijloc de informare materiale din reviste, reclame, internet sau sfaturile altora, cel mai important lucru care trebuie luat in considerare atunci cand cumparati acest tip de produse este increderea pe care o ofera furnizorul de astfel de bunuri. De exemplu unul din lucrurile de care trebuie sa tineti seama, referitor la increderea conferita de furnizor este autorizatia ANPC. Desfasurarea de operatiuni cu metale pretioase si pietre pretioase necesita, conform legii, o autorizare prealabila, iar autorizatia (sau o copie a sa) trebuie sa fie afisata intr-un loc vizibil, in interiorul magazinului sau pe siteul magazinului online.

Alegerea

Dupa informarea cat mai precisa a tipului de produse oferit de piata romaneasca, alaturi de preturile practicate de comercianti, trebuie sa realizati o alegere referitoare la operatorul economic de la care doriti sa achizitionati produsul. Alegerea nu trebuie facuta arbitrar si nu este recomandata cumpararea fara o informare in prealabil despre acelasi produs la diferiti comercianti.

RETINETI!

• Verificati inainte sa cumparati – Merita intotdeauna sa comparati calitatea si preturile.

• Uitati-va daca livrarea sau service-ul dupa vanzare sunt incluse in pret (service-ul poate include servicii suplimentare ulterioare cumpararii, de exemplu largirea sau micsorarea verighetelor, scurtarea unui lant etc.).

• Nu va lasati atrasi de oferte cu pret bun doar fiindca sunteti fortati sa faceti achizitia repede.

• Nu achizitionati bijuterii de la persoane neautorizate, site-uri sau pagini de Facebook care nu prezintă toate informatiile legale despre vanzator ori daca autorizatia ANPC nu este afisata.

• Verificati daca bijuteria pe care o cumparati este noua sau reconditionata si daca poarta cele 3 marci obligatorii (marca de responsabilitate, marca de titlu si marca statului), verificare necesara mai ales daca achizitia este efectuata intr-o casa de amanet.

• Refuzati achizitia sau semnalati situatia autoritatilor dacă nu va este oferita factura sau bon fiscal pentru achizitia efectuata.

Cumpararea

Intrucat sumele necesare achizitionarii de produse din metale pretioase si pietre pretioase pot fi foarte mari, majoritatea comerciantilor ofera posibilitatea de plata cu cardul sau chiar prin ordin de plata daca achizitia este facuta de o persoana juridica. Desigur, plata se poate realiza si cu bani in numerar dar, daca suma este foarte mare, recomandarea este sa incercati o metoda mai simpla, care sa nu necesite vehicularea de sume importante asupra dvs. Vanzarile cu numerar pentru marfuri ce depasesc 10.000 lei, sunt interzise prin lege.

RETINETI!

• Vanzarea trebuie insotita de bon fiscal sau factura fiscala conform legii.

• Certifiatele de garantie nu sunt documente fiscale si nu pot insoti viitoare reclamatii.

• Verificati restul dumneavoastra inainte de a parasi magazinul.

• Daca utilizati un card de credit, nu dati codul PIN nimanui si nu permiteti altor persoane sa vada ce cod folositi. Mentineti in permanenta cardul in raza vizuala.

Ce trebuie sa stiti?

DESPRE METALELE PRETIOASE

Care sunt metalele pretioase?

In Romania sunt considerate metale pretioase, conform legii, aurul, argintul si metalele platinice (platina, paladiul, ruteniul, rhodiul, osmiul si iridiul). Ruteniul, rhodiul, osmiul si iridiul nu se intalnesc de regula ca atare in bijuterii, ci sub forma de aliaje impreuna cu celelalte metale pretioase.

Ce simbolizeaza titlul metalului?

Titlul metalului reprezinta proportia de metal pretios fin continuta de un obiect, exprimata în miimi. Titlurile legale în România, sunt urmatoarele:

a) pentru aur: 333‰; 375‰; 500‰; 585‰; 750‰; 833‰; 900‰; 916‰ si aur fin 999‰;

b) pentru argint: 750‰; 800‰; 875‰; 916‰; 925‰ si argint fin 999‰;

c) pentru platina: 950‰;

d) pentru paladiu: 950‰.

O terminologie mai veche este uneori folosita pentru a simboliza titlul aurului. Aceasta terminologie foloseste ca unitate de masura KARATUL (pronuntat karat, pl. Karate) prescurtat Kt. sau K.

Astfel, aurul fin (999‰) mai este descris ca aur de 24 Kt. Acest lucru inseamna ca din 24 de parti ale unui intreg, toate 24 sunt aur fin. Pentru un obiect din aur de 14 Kt (585‰), de exemplu, numai 14 parti sunt aur fin, restul de 10 parti (pana la 24) fiind constituite din alte metale aliate. Pe acelasi exemplu, aurul de 9 Kt. reprezinta titlul de 375‰ s.a.m.d.

Ce este marca?

Terminologic, marca reprezinta un semn conventional care se aplica pe bijuterii si pe obiectele din metale pretioase. Tipuri de marci: Marca de stat – marca oficială, protejată prin lege, care se aplică pe obiectele din metale preţioase exclusiv de către Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, ca autoritate competentă, înainte de punerea pe piaţa naţională a acestora.

In decursul istoriei, statul a folosit ca marci diferite simboluri specifice perioadelor istorice. Aceste marci de control aplicate anterior introducerii noilor marci, sunt considerate marci legale in Romania. Marcile de control vechi ale statului se regasesc pe o serie de obiecte si bijuterii vechi vandute in general prin magazinele vintage sau de tip consignatie.

Marca de responsabilitate – marca stabilită şi înregistrată la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, care se aplică pe obiectele din metale preţioase de către operatorii economici care pun pe piaţa naţională produsul respectiv şi prin care aceştia îşi asumă responsabilitatea în legătură cu eventualele vicii ascunse ale obiectului din metal preţios;

Marca titlului – semnul conventional, diferit în functie de titlul metalului pretios, care se aplica pe bijuteriile si obiectele din metale pretioase de catre producator sub formă numerică: 585, 750, 925 etc.

RETINETI!

Pentru a intruni conditiile legale la vanzare, toate bijuteriile si obiectele din metale pretioase trebuie sa fie marcate cu:

1. marca statului

2. marca de responsabilitate

3. marca de titlu.

Existenta marcii statului este suficienta in absenta altor marci, intrucat aceasta este distinctiva pentru fiecare tip de metal pretios si pentru fiecare titlu al metalului, in timp ce marca de responsabilitate trebuie sa fie aplicata numai alaturi de marca titlului (pe care il garanteaza de fapt operatorul economic care aplica marca).

O marca de responsabilitate aplicata fara marca de titlu nu reprezinta o garantie reala, acest lucru fiind sanctionat de lege.

Orice alt titlu de aliaj in afara celor mentionate mai sus nu reprezinta titlu legal, prin urmare obiectele nu vor purta marca de stat si nici de responsabilitate.

In cazul in care, din motive tehnice marca de stat este greu de identificat sau nu s-a putut aplica din cauza riscului deteriorarii bijuteriei, trebuie sa solicitati vanzatorului actul doveditor (borderoul de marcare sau certificatul de testare) care atesta ca bijuteria in cauza a fost marcata sau testata. Ce trebuie sa stiti despre pretul metalelor pretioase?

Pretul metalelor pretioase practicat de operatorii economici nu reprezinta un pret impus, ci mai degraba un pret care se autoregleaza pe principii concurentiale si in functie de cotatia gramului de aur fin data de BNR sau de bursele internationale. In pretul unui obiect din metale pretioase nu este reflectat numai gramajul de aur fin continut, pretul cuprinzand de asemenea si o parte data de restul elementelor de aliere, de manopera, raritate, brand, precum și de taxele datorate statului etc.

Datorita unei piete deschise a metalelor pretioase, preturile pot fi diferite la operatori economici diferiti. Pentru a lua o decizie avantajoasa in vederea cumpararii unui produs, este datoria consumatorului sa se informeze cat mai bine asupra pietei inainte de achizitie.

Un alt lucru ce poate genera confuzii este culoarea aurului din bijuterii. Aceasta culoare poate fi, in majoritatea cazurilor, galbena (aurie), roscata, alba.

Ce trebuie retinut este ca aceasta culoare este data de metalele de aliere si nu de un tip diferit de aur. Astfel:

• pentru aur galben aliajul folosit poate cuprinde Au, Ag, Zn, Cu

• pentru aur roşcat: Au, Cu

• pentru aur alb: Au, Ag, Zn, Ni (maxim 20%) sau Au, Ag, Pd

Desigur se pot realiza astfel o multitudine de aliaje utilizand proportii diferite ale metalelor aliate.

RETINETI!

Pentru o bijuterie cu tilul 585‰ (14 Kt) cantitatea de aur este identica, chiar daca bijuteria este din aur galben, alb sau rosu, celelate metale de aliere aflandu-se in proportii diferite, culoarea obictului fiind conferita de aceste proportii.

Privitor STRICT la pretul aurului acesta nu trebuie sa difere doar pentru ca aliajul are o diferita culoare, titlul aliajului fiind cel care dicteaza pretul in cea mai mare masura (neluand in considerare complexitatea obiectului, manopera sau alti factori subiectivi), iar in cazurile prezentate acesta poate fi acelasi pentru mai multe culori diferite de aur.

DESPRE PIETRELE PRETIOASE

Care sunt pietrele pretioase?

Pietrele pretioase sunt diamantele, rubinele, safirele si smaraldele.

De asemenea regimul pietrelor pretioase se extinde si perlelor naturale, perlelor de cultura si a celorlalte pietre fine.

Ce trebuie sa stiti despre pietrele fine?

Termenul vechi de pietre semipretioase a fost inlocuit pentru a nu genera confuzii cu termenul de pietre fine. Termenul de piatra fina este cunoscut in literatura de specialitate drept gema, iar stiinta care se ocupa cu studiul acestor pietre poarta numele de Gemologie.

Aceste pietre sunt pietre naturale ale caror valoare de piata este ridicata, fiind necesar sa li se acorde o mare atentie la achizitionare. Exista trei categorii generale de pietre utilizate pentru bijuterii sau obiecte de podoaba.

1) PIETRELE NATURALE

Pietrele naturale utilizate sunt, in general, pietre cu calitati fizice sau optice deosebite. Aceste pietre pot avea o compozitie diferita, de la o singur element chimic (exemplu: diamantul este alcatuit din carbon pur) la o multitudine de elemente chimice (exemplu: turcoazul).

2) PIETRELE SINTETICE

Pietrele sintetice reprezinta reproduceri identice din punct de vedere chimic al pietrelor naturale, dar sunt pietre create de om in conditii de laborator (exemplu: rubin sintetic, safir sintetic etc.)

3) PIETRELE ARTIFICIALE

Pietrele artificiale sunt pietre create de om in conditii de laborator, dar a caror compozitie este diferita de orice alte pietre existente in natura (exemplu: cubic zirconia, cristale)

RETINETI!

In categoria generala pietre fine (geme) sunt incluse si pietrele pretioase. Solicitati in scris vanzatorului precizari despre natura pietrei vandute (naturala, sintetica sau artificiala). Nu acceptati denumiri de marketing (‘man made’, ‘hidrotermal’) care inlocuiesc termenul ‘sintetic’.

Ce trebuie sa stiti despre perle?

Perlele sunt corpuri solide care se formeaza in interiorul unor moluste (scoici sau melci) marine sau de apa dulce printr-un proces biologic. Perlele sunt constituite din straturi suprapuse de sidef secretat de molusca.

Exista doua categorii generale de perle:

1) PERLE NATURALE

Perlele naturale se formeaza in urma unui proces de geneza, care are loc, in mod natural, in moluste perlifere in urma lezarii acestora de catre particule fine dintr-o substanta solida (ex: un fir de nisip). Perlele naturale pot fi perle marine (produse de scoici ce traiesc in apa sarata) si perle de apa dulce (produse de scoici ce traiesc in apa dulce).

2) PERLE DE CULTURA

Perlele de cultura se formeaza in mediu controlat (bazine special amenajate), de catre scoici perlifere, in urma «insamantarii» manuale a acestora cu un nucleu dintr-o substanta solida (de regula tot o bucata de sidef cu dimensiuni variabile). In functie de tipul de scoica perlifera si acestea se pot deosebi in: perle marine si de apa dulce. Perlele de cultura reprezinta cea mai mare clasa a perlelor existente pe piata mondiala, locurile unde scoicile sunt «crescute» purtand numele generic de crescatorii de perle.

Ce trebuie sa stiti despre calitatea pietrelor fine si a perlelor?

Pietrele fine, la fel ca orice alt bun, prezinta grade diferite de calitate, conferita de mai multe proprietati ale acestora care actioneaza cumulativ. Aceste calitati, in functie de tipul de piatra pot fi:

  1. Greutatea

Strict pentru pietrele pretioase si pentru o parte din restul pietrelor scumpe, greutatea este exprimata in unitatea de masura numita CARAT (pronuntat carat, pl. carate ) prescurtat ct.

1 ct = 0,2 grame

Pentru restul de pietre, greutatea se exprima conventional in grame.

  1. Taietura

Taietura pietrelor scumpe este evaluata prin prisma celor doua caracteristici ale acesteia, tipul de taietura si gradul de realizare al acesteia. Faceti diferenta inre taietura si forma. Taietura si slefuirea pietrei, reprezinta gradul de finisaj si determina stralucirea pietrei pretioase.

  1. Claritatea

Claritatea este o caracteristica importanta pentru majoritatea pietrelor pretioase. Pentru o parte dintre acestea, o puritate cat mai mare (pana la absenta incluziunilor) dau o valoare uneori disproportionat mai mare (exemplu: diamantele), in vreme ce pentru altele, prezenta incluziunilor cat mai variate este un factor care duce la cresterea pretului (exemplu: chihlimbarul).

  1. Culoarea

Culoarea de asemenea este apreciata diferit in functie de natura pietrelor respective. Astfel, in vreme ce pentru unele pietre este ideal o absenta a culorii (exemplu: diamantele incolore), pentru altele (exemplu: rubinele sau safirele) sunt apreciate si pretuite culorile cat mai intense si mai uniform distribuite.

  1. Originea

Si locul de origine (provenienta) al unor pietre poate influenta calitatea, implicit pretul acestora. Ca exemplu, exista pietre ale caror exploatare a incetat in anumite locatii, prin epuizarea minelor. Aceste pietre, existand intr-un numar limitat, tind sa fie mai pretuite in timp (exemplu: granatele demantoid din Rusia). De asemenea, aspectul etic castiga tot mai mult teren, iar provenienta pietrelor din zone fara conflice constituie un element de diferentiere.

  1. Raritatea

Raritatea este principala caracteristica a pietrelor pretioase capabila sa justifice pretul ridicat al acestora. Raritatea unor pietre se poate estima privitor strict asupra compozitiei chimice rare, dar si sub prisma lipsei de pe piata la momentul dat.

  1. Fenomenele optice

Multe pietre fine prezinta fenomene optice caracteristice, lucru ce confera o calitate ridicata acestora, cu atat mai mult cu cat efectul optic este mai evident si mai deosebit (exemplu: fenomenul de `joc de culoare` in cazul opalului sau fluorescenta la diamante)

Ce trebuie sa stiti despre pretul pietrelor pretioase?

La fel ca si pentru metalele pretioase, pretul pietrelor pretioase nu este un pret impus, ci este un pret care se autoregleaza pe piata, prin concurenta libera intre operatori. In cazul diamantelor, fluctuatiile de pret sunt mult mai vizibile si direct raportate cu evenimentele din cadrul burselor de diamante din lume. Ca referinta international acceptata este Bursa de Diamante din New-York, Antwerpen sau Tel Aviv.

Ce urmariti la achizitionare?

La achizitionarea bunului trebuie sa aveti in vedere urmatoarele considerente:

a) Cereti informatii complete despre produs, pret, conditii de cumparare (daca acestea exista) si, neaparat, precizarea ca piatra este NATURALA.

b) Feriti-va de oferte de vanzari nesolicitate si de la persoane neautorizate.

c) Asigurati-va ca veti primi un Certificat de calitate in original, însotit de factura sau bon fiscal: Ar fi de preferat un Certificat gemologic emis de un laborator international. In lipsa acestuia, solicitati toate detaliile pe factura fiscala. Certificatele emise de vanzator nu pot fi considerate 100% sigure atata timp cat nu sunt insotite si de factura fiscala. Certificatul de calitate trebuie sa contina obligatoriu: – detalii corecte, precise si complete referitor la produsul cumparat (titlul metalului, natura pietrelor etc) Natural / Sintetic / Artificial – datele de identificare ale operatorului economic de unde achizitionati produsul.

d) Asigurati-va ca primiti factura fiscala sau bonul fiscal care sa ateste cumpararea produsului de la operatorul economic in cauza.

e) Cereti informatii suplimentare despre garantia oferita produsului si eventualele probleme de service care pot sa apara.

f) Verificati politica respectivei companii de returnare a bunurilor, in cazul aparitiei unor defecte ulterioare ce nu tin de cauze mecanice care pot interveni in momentul purtarii.

Cum puteti evita achizitonarea de produse contrafacute?

Feriti-va de a deveni victime ale trucurilor practicate de unii comercianti neautorizati. Nu cumparati bijuterii de la comercianti ambulanti sau de pe site-uri de anunturi gratuite.

RETINETI!

• Asigurati-va ca locul de unde cumparati (magazin fizic sau online) beneficiaza de o autorizatie pentru vanzarea de obiecte din metale pretioase si pietre pretioase.

• Marcarea cu marca statului se realizeaza NUMAI de catre ANPC.

• Preturile de vanzare a metalelor pretioase si a pietrelor pretioase nu sunt impuse de nici o institutie de stat.

• Evitati chilipirurile.

• Evitati sa cumparati bijuterii de la persoane care `va acosteaza` pe strada sub diverse pretexte.

• Cereti Certificat de Calitate pentru produsul achizitionat si documente fiscale care dovedesc tranzactia efectuata.

• Puteti cere suplimentar un Buletin de Expertizare al obiectului, realizat de specialistii Directiei Metale Pretioase si Pietre Pretioase din cadrul ANPC.

• Nu cumparati obiecte din metale pretioase cu greutate suspecta.

• Nu cumparati produse neinsotite de factura sau bon fiscal.

• Acordati atentie sporita achizitiilor de bijuterii efectuate prin site-uri de anunțuri gratuite.

Contrafacerile

  1. PENTRU METALELE PRETIOASE

Contrafacerile in domeniul metalelor pretioase sunt multe si pot imbraca diverife forme precum:

Imitatiile

Exista mai multe metale si aliaje ce pot semana vizual cu metalele pretioase. Atunci cand sunt realizate bijuterii sau alte obiecte din aceste metale, ele pot induce in eroare si un ochi experimentat, daca nu se realizeaza o analiza chimica.

Umpluturile

Uneori, datorita constructiei sau modelului, bijuteriile prezinta cavitati goale ce pot fi umplute cu metal comun, cu metal pretios cu titlu inferior sau chiar cu alt metal pretios decat cel de la suprafata. Aceste cavitati sunt inchise cu abilitate, umplutura devenind practic `invizibila` ochilui neavizat. Daca un obiect din metal pretios are si elemente din metal comun sau otel, datorate design-ului, orice producator serios, specifica pe aceste parti cuvantul `METAL` sau `STEEL`.

Acoperirile

Exista obiecte din metal comun acoperite cu un strat subtire de metal pretios. Aceste obiecte nu pot fi depistate decat dupa o analiza a obiectului de catre specialisti.

  1. PENTRU PIETRELE PRETIOASE

La fel ca in cazul metalelor pretioase, exista o serie de contrafaceri intalnite in domeniul pietrelor pretioase.

Pietrele de imitatie

Exista foarte multe pietre de imitatie pentru pietrele scumpe. Imbracand forme chimice diverse, de la banale sticle si materiale reproduse sintetic, toate aceste imitatii sunt periculoase intrucat sunt aproape imposibil de depistat fara o analiza riguroasa de laborator.

In sens larg, absolut orice piatra care nu este ce sustine descrierea sa, reprezinta o imitatie. Se pot intalni astfel imitatii de pietre pretioase realizate cu ajutorul altor pietre pretioase (de exemplu, safir alb vandut ca diamant).

Dubletele si tripletele

Acest tip de imitatii consta in realizarea de `pietre compuse`, unde alaturi de o piatra naturala, sunt lipite alte pietre de imitatie sau pietre naturale cu o valoare mai scazuta. Lipirea celor doua sau trei parti se realizeaza fix, linia de lipire devenind invizibila pentru ochul liber.

Pietre tratate in laborator

Unele pietre naturale pot fi supuse anumitor tratamente (chimice sau fizice) ce modifica aspectul lor (culoare, lustru, transparenta etc.)

Tratarea pietrelor pretioase NATURALE se face in laboratoare specializate, iar tratamentul la care a fost supusa piatra, este mentionat in Certificatul gemologic emis de laborator. Cumparatorul trebuie sa fie informat de aceste aspect in momentul achizitiei.

Unde poti verifica produsul cumparat?

Directia Metale Pretioase si Pietre Pretioase din cadrul ANPC, dispune de laboratoare de analiza si personal autorizat sa realizeze verificari si expertizari ale obiectelor din metale pretioase si pietre pretioase. Directia realizeaza operatiuni cu publicul prin ghisee in 20 resedinte de judet si in Municipiul Bucuresti. Programul de lucru cu publicul este afisat in fiecare locatie din tara și pe site-ul anpc.ro.

Sursa: anpc

Citește și:

Actualizarea situației privind evoluția Pestei Porcine Africane

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal