Ghid pentru consumatori – FIFA World Cup Brazilia 2014

Achiziționarea biletelor pentru meciuri

Reține că este recomandat să achiziționezi bilete pentru meciuri, utilizând site-ul oficial al FIFA:http://www.fifa.com/worldcup/organisation/ticketing/news/ newsid=2267039/index.html

Moneda în Brazilia

Real (1 real echivalează cu 100 centavos)

Achiziții în Brazilia

Magazinele, în special cele din centrele mari, pot fi deschise până la ora 10 seara sau chiar 24 de ore. Dacă vrei să achiționezi un suvenir de la Campionatul Mondial, trebuie să știi că nu există o perioadă în care te poți răzgândi și renunța la achiziție, decât dacă magazinul îți oferă așa ceva. Beneficiezi de o perioadă de 7 zile în care poți renunța la contract atunci când faci cumpărături online sau prin telefon.

Ce se întâmplă în cazul în care suvenirul are un defect: pentru produsele de folosință îndelungată (de ex. TV, haine, telefoane mobile etc.) ai 90 de zile de garanție. Pentru produsele de uz curent (de ex. Alimente, medicamente etc.) garanția este limitată la 30 de zile.

Telefoane mobile

Cum Brazilia se află în afara UE, consumatorii nu pot beneficia de tarifele fixe de roaming existente în UE. Pentru a evita cheltuieli mult prea mari pentru internet sau apeluri telefonice în timpul deplasării în Brazilia, ar fi o idee bună să inchizi serviciul de roaming. Dacă deții un telefon quad-band, poți cumpăra pur și simplu o cartelă SIM pentru a evita costurile exagerate în roaming. Dacă achiziționezi o cartelă pre-plătită, fii atent să nu cumperi prea mult credit, deoarece nu vei putea obține o rambusare a creditului rămas.

Mâncare și băutură în Brazilia

Restaurantele și barurile sunt deschise pentru perioade mari de timp, dar nu există reguli specifice cu privire la acest aspect.

Plățile în numerar sunt permise întotdeauna, dar multe localuri acceptă și carduri Visa/Mastercard. Acest lucru va fi indicat în mod clar la intrare. Prețurile ar trebui să fie indicate clar în meniu.

Consumatorii lasă de obicei un bacșiș de 10% din valoare consumației, dar nu este obligatoriu. Uneori, această sumă este indicată în factură, dar dacă nu vrei să plătești bacșiș, poți cere să fie eliminat.

Aperitivele non-complementare ar trebui oferite numai dacă sunt comandate în mod special. Dacă ți se pun pe masă aperitive necomandate, acestea ar putea fi considerate ca fiind complementare, prin urmare gratuite. Fii atent la ce ți se pune pe masă!

Dacă mâncarea pare alterată, fă o reclamație către chelner și/sau manager și, dacă este necesar, poți suna la Agenția pentru Supraveghere în Sănătate din Brazilia (0800 642 9782). Bineînțeles că nu va trebui să plătești pentru mâncarea alterată.

În unele baruri consumatorii primesc o bucată de hârtie sau un card pe care își pot nota băuturile pe care le-au consumat, factura finală fiind plătită înainte de plecare. Dacă vei pierde aceasta înregistrare, barul va factura o sumă fixă care poate fi de cele mai multe ori mult mai mare decât costul băuturilor consumate. Cu toate acestea, responsabilitatea legală de a înregistra consumul aparține barului sau restaurantului și nu consumatorului.

Fumatul este interzis în toate locurile publice închise, inclusiv baruri și restaurante.

La spectacolele de muzică live în restaurante și baruri este posibil să fie o taxă suplimentară, dar trebuie să fii informat dinainte asupra costurilor și să fii prezent la spectacol.

Sănătate și urgențe

În prezent, ai acces gratuit la serivciile de sănătate publică din Brazilia. Serviciile de sănătate publică sunt gratuite, dar trebuie să arăți un document de identitate.

Numere de urgență:

 • Poliție – 190

 • Pompieri – 193

 • Urgențe medicale – 192

 • Ambasada României în Brazilia – 0055 61 32 26 07 46

Transportul în Brazilia

Transportul public

Biletele de autobuz, tren și metrou pot fi plătite cu numerar sau cu carduri de transport speciale, cumparate de la standurile de ziare. Biletele de tramvai pot fi plătite doar în numerar.

Mai multe informații: http://www.copa2014.df.gov.br/transporte/5464-transporte

Taxi

Toate taxiurile sunt galbene sau albastre (serviciul special de aeroport) și se identifică prin cuvântul `taxi`. Tarifele pot fi verificate folosind taximetrul, iar plata se face în general cu numerar. Doar câțiva taximetriști acceptă cărți de credit. Există un tarif minim pentru taxiuri care este numit `bandeirada`. Poți estima costul călătoriei pe  www.tarifadetaxi.com

Închirierea de mașini

Pentru a închiria o mașină în Brazilia, trebuie să ai peste 21 de ani, să fii posesorul unui permis de conducere  cu valabilitate de cel puțin 2 ani și să ai un pașaport valid.

Plata se poate face cu numerar sau carte de credit.

Călătorind în Brazilia

Documente de transport

Pentru a afla de ce documente ai nevoie pentru a călători în Brazilia, poți contacta Ambasada sau Consulatul Braziliei din țara ta. Ambasada Braziliei în România +4021 230 11 30

Hotel

Dacă ai nelamuriri cu privire la calitatea unui hotel brazilian, poți verifica lista oficială pe site-ul Ministerului de Turism Brazilian (http://hospitalidade.turismo.gov.br/cadastur.html), dacă hotelul este înregistrat în mod corespunzator.

Pachete de servicii turistice

Agențiile de turism europene trebuie să respecte legislația specială. Dacă unul sau mai multe elemente ale contractului tau de călătorie (hotel, zbor, acces la meci) nu poate fi livrat, agenția de turism trebuie să propună o alternativă corespunzătoare. În cazul în care calitatea acestei alternative este mai scăzută poți solicita rambursarea diferenței. Dacă nu este propusă nicio alternativă corespunzătoare, poți solicita rambursarea costurilor pentru elementele care nu au fost furnizate.

Drepturile pasagerilor

Zborulthe EU

Când zbori dintr-un aeroport UE, indiferent de locul unde își are sediul compania aeriană, probleme precum supra-rezervarea, întârzierea sau anularea sunt acoperite de legislația UE privind drepturile pasagerilor.

Conform acestei legi UE, ai dreptul la:

• informare și asistență (mâncare și băuturi, hotel și transport între aeroport și hotel, 2 apeluri telefonice)

• alegerea între un alt zbor sau rambursarea biletului.

• în unele cazuri, compensație de până la 600 euro.

Zboruri din Brazilia

De asemenea, ești protejat de aceleasi reguli dacă zbori din Brazilia în Uniunea Europeană cu o companie aeriană europeană licențiată.

Dacă zborul înapoi în Europa are loc cu o companie non-UE, legislația europeană nu se aplică. Totuși, legea braziliană, protejează pasagerii care călătoresc din Brazilia în Europa. În cazul anulării sau unei întârzieri de 4 ore sau mai mult, această lege îți dă dreptul de a fi redirecționat cu următorul zbor, fie cu aceeași companie aeriană, fie cu alta (cu hotel dacă este necesar) sau poți obține rambursarea biletului. Pentru ajutor într-un asemenea caz, aviația civilă locală propune Serviciul de Relații cu Clienții: http://www2.anac.gov.br/portal/cgi/cgilua.exe/sys/start.htm?sid=348

Bagaje

Dacă bagajul tău este pierdut, întârziat sau deteriorat în timpul unui zbor spre sau din Brazilia, poți solicita compensații. Companiile aeriene braziliene, la fel ca și cele europene, trebuie să respecte Convenția de la Montreal care stabilește o compensație maximă de aproximativ 1300€ pentru bagaje pierdute, întârziate sau deteriorate, cu excepția cazului în care ai făcut o declarație specială în aeroportul de îmbarcare, pentru a crește limita. În cazul unor probleme, trebuie să le raportezi direct în aeroport. Trebuie să ți se ofere un formular special – Property Irregularity Report (PIR) și un număr de înregistrare. Dacă este nevoie să achiziționezi produse necesare, precum obiecte de îmbrăcăminte, păstrează chitanțele pentru a putea solicita rambursarea de la compania aeriană.

Pentru mai multe informații, nu ezita să contactezi

Centrul European al Consumatorilor din statul tău de reședință.

ECC România +40 21 315 71 49 office@eccromania.ro

2014 FIFA World Cup Brazil

Orarul meciurilor

Joi 12 Iunie – Duminica 13 Iulie

Acest pliant a fost produs în cadrul proiectului Rețelei Centrelor Europene ale Consumatorilor – ECC-Net, care a primit finanțare din partea Uniunii Europene și a Statelor Membre, în cadrul Programului de acțiune Comunitară în domeniul politicii de protecția consumatorilor pentru 2007-13. Pliantul poate conține puncte de vedere care nu reflectă în mod necesar opiniile Comisiei Europene/CHAFEA sau ale autorităților finanțatoare naționale.

Documente atasate:
Brazil_2014.pdf

Sursa: www.eccromania.ro

InfoCons – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro ), unica organizatie din Romania cu drepturi depline in Consumers International, este o asociatie de consumatori neguvernamentala, reprezentativa, de drept privat, fara scop lucrativ, cu patrimoniu distinct si indivizibil, independenta, intemeiata pe principii democratice, ce apara drepturile consumatorilor – membra fondatoare a Federatiei Asociatiilor de Consumatori.

Fii INFORMAT! IA ATITUDINE – 0219615

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal