Drepturile tale cu privire la datele cu caracter personal

Ai incercat sa trimiti datele tale personale pe un formular de contact pe un site? Ai fost nevoit sa intri in contact cu o firma doar prin intermediul unui formular de contact in care iti sunt solicitate datele cu caracter personal?

Fii atent!

Furtul de identitate devine pe zi de trece un flagel la nivel mondial european, dar este prezent si in Romania.

Cand cineva iti cere datele tale cu caracter personal trebuie sa stii ca:

Datele cu caracter personal reprezinta orice informatii referitoare la o persoana fizica identificata sau identificabila.

Exemple:

-nume si prenume

-adresa

-data nasterii

-date din actele de stare civila

-seria si nr. BI/CI

-codul numeric personal

-functia

-adresa e-mail

-imaginea

Datele personale ofera informatii despre fiecare dintre noi, obiceiurile si opiniile noastre, despre anumite aspecte ale personalitatii fiecaruia.

Datele personale pot dezvalui ce relatii avem fiecare dintre noi cu alti oameni, care ne este starea de sanatatea sau stilul de viata.

Stii ce drepturi ai?

9 Drepturi cu o9atitudine!

  1. Dreptul de a fi informat(gratuit):

-de operator, cand iti colecteaza datele sau cel tarziu  la prima comunicare, inainte de a le dezvalui unor

terti

-cu privire la: cine este operatorul, in ce scop prelucreaza datele tale, cui le-ar putea dezvalui, daca esti

obligat sa ii furnizezi toate datele cerute si care ar fi consecintele  in cazul unui refuz, ce drepturi ai  si cum le poti exercita

  1. Dreptul de acces ( o data pe an in mod gratuit):

– poti cere operatorului in scris, sub semnatura si data, sa iti comunice daca iti prelucreaza datele, in ce scop, ce date, cui le dezvaluie, de unde au fost colectate, ce mecanisme de prelucrare automata foloseste, ce drepturi ai.

  1. Dreptul de interventie(gratuit):

-poti cere operatorului in scris, sub semnatura si data, sa-ti rectifice datele sau sa le actualizeze

SAU

-sa blocheze prelucrarea datelor, sa le stearga, sa nu le dezvaluie, sa le transforme in date anonime in cazul in care le a prelucrat ilegal

SAU

-sa comunice tertilor carora a dezvaluit datele tale, orice operatiune pe care i a cerut-o(rectificare, stergere, actualizare)

  1. Dreptul la opozitie(gratuit):

-poti cere operatorului in scris, sub semnatura si data sa nu iti prelucreze datele in scop de marketing direct sau sa le dezvaluie unor terti in acest scop

  1. Dreptul de a nu fi supus unor decizii automate individuale:

-poti cere operatorului sa retraga, anuleze, reevalueze o decizie pe care a luat-o exclusive prin folosirea mijloacelor automate prin care iti evalueaza competenta profesionala, credibilitatea sau comportamentul, in anumite conditii

  1. Dreptul de a face plangere la ANSPDCP (gratuit)

– poti sesiza orice incalcare a drepturilor tale, legata de prelucrarea datelor personale si poti reclama nerespectarea drepturilor garantate de legea nr 677/2001

  1. Dreptul de a consulta registrul de evidenta a prelucrarilor de date cu character personal (gratuit):

-Poti verifica daca un operator a anuntat (“notificat`) ANSPDCP ca prelucreaza date personale, inclusiv on-line prin accesarea www.dataprotection.ro

  1. Dreptul de a te adresa justitiei (gratuit)

-poti chema in judecata pe operatorul care nu ti-a respectat drepturile sau ti-a produs un prejudiciu prin prelucrarea ilegala a datelor

  1. Dreptul de a face o sesizare catre InfoCons – InfoCons,organizatia noastra in cazul in care consideri ca unul dintre drepturi ti-a fost incalcat.

Drepturile consumatorilor prevazute si  stipulate de Legea 296/2004 privind Codul Consumului, Odonanta de Guvern nr. 21/1992 privind protectia consumatorilor, Legea nr. 677 din 21 noiembrie 2001 pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal si libera circulatie a acestor date, cat si Legea nr. 365 din 7 iunie 2002 privind comertul electronic, aduc in atentie modalitatile de transparent, informare cu privire la modalitatile de colectare a datelor cu caracter personal, cat si informatiile minimale ce trebuie sa se regaseasca in cazul unei pagini de site.

Despre: Asociația Națională pentru Protecția Consumatorilor și Promovarea Programelor și Strategiilor din România – InfoCons (www.protectia-consumatorilor.ro), unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federatiei Asociațiilor de Consumatori.

Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal