Cand cumparati un bilet de tren, nu trebuie sa vi se ceara sa platiti un pret mai mare pentru ca aveti o anumita nationalitate sau pentru ca achizitionati biletul dintr-un anumit loc.

Drepturile de pasager al transportului feroviar sunt valabile in cazul tuturor trenurilor internationale care circula in UE.

Fiecare stat membru decide daca aceste drepturi sunt valabile şi in cazul transportului intern de calatori (urban, suburban, regional etc.) sau al curselor internationale pentru care punctul de plecare sau de sosire se afla in afara UE.

Anulari sau intarzieri

In cazul anularilor sau intarzierilor, companiile feroviare au obligatia sa va informeze asupra evolutiei situatiei.

Daca se anunta ca veti ajunge la destinatia finala cu o intarziere de cel putin o ora, puteti:

  • sa va anulati calatoria şi sa solicitati rambursarea imediata a pretului biletului (integral sau doar pentru segmentul de calatorie neefectuat). Daca intarzierea va impiedica sa va indepliniti scopul calatoriei, ati putea sa beneficiati inclusiv de transport gratuit inapoi la punctul de plecare sau
  • sa va continuati calatoria cu prima ocazie, ori la o data ulterioara aleasa de dumneavoastra. Aceasta solutie poate presupune alte mijloace de transport, daca trenul este blocat, iar serviciile respective au fost suspendate.
  • sa primiti gustari şi bauturi racoritoare (in functie de durata de aşteptare)
  • sa beneficiati de cazare – daca trebuie sa aşteptati peste noapte.

Daca alegeti sa va continuati calatoria in conditiile date sau acceptati propunerea de a folosi alt mijloc de transport pentru a ajunge la destinatie, ati putea avea dreptul la despagubiri dupa cum urmeaza:

  • 25% din pretul biletului pentru intarzieri intre 1 şi 2 ore
  • 50% din pretul biletului pentru intazieri de peste 2 ore.

Nu aveti dreptul la despagubiri daca:

  • ati fost informat in legatura cu intarzierea inainte de a cumpara biletul
  • intarzierea survine in circumstante exceptionale, independente de exploatarea feroviara, iar transportatorul nu este in masura sa evite aceste circumstante sau consecintele lor
  • intarzierea a fost cauzata de o parte terta (exceptie: daca partea terta este o alta companie feroviara, va pastrati dreptul la despagubire).

Considerati ca nu v-au fost respectate drepturile? Trimiteti o plangere companiei feroviare. Aceasta trebuie sa va raspunda in termen de o luna.

In situatia in care raspunsul primit nu este satisfacator, contactati organismul national competent din tara dumneavoastra.

Bagaje inregistrate pierdute sau deteriorate

Daca bagajele dumneavoastra inregistrate au fost pierdute sau deteriorate in cursul calatoriei, aveti dreptul la despagubiri. Acest drept nu se aplica insa daca bagajele erau impachetate necorespunzator, aveau o natura speciala sau nu erau adecvate pentru transport.

Valoarea despagubirilor

  • Daca puteti dovedi valoarea continutului bagajului, puteti primi despagubiri in valoare de pana la 1 300 €/ bagaj inregistrat.
  • In caz contrar, valoarea despagubirii este de 330 €/ bagaj inregistrat.

In cazul producerii unui accident feroviar in urma caruia un calator a murit sau a fost ranit, acesta/persoanele aflate in intretinerea sa are/au dreptul la despagubiri de pana la 1 500 € pentru bagajul de mana pierdut sau deteriorat, indiferent daca acesta a fost inregistrat sau nu.

Ranire şi deces

Daca un calator este ranit sau moare in urma unui accident feroviar, acesta/persoanele aflate in intretinerea sa are/au dreptul la despagubiri care sa acopere nevoile imediate. Compania feroviara trebuie sa achite o parte din suma in termen de 15 zile de la producerea accidentului.

In caz de deces, valoarea acestei prime plati este de minim 21 000 €/ persoana.

Sursa: www.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal