In primul rând, nu trebuie sa vi se ceara sa platiti un pret mai mare pentru ca aveti o anumita nationalitate sau pentru ca achizitionati biletul dintr-un anumit loc.

In al doilea rând, in caz de probleme, trebuie sa stiti ca aveti anumite drepturi. Acestea se aplica in situatiile in care programul va este perturbat din cauza intârzierilor, anularilor si suprarezervarilor

Aceste drepturi se aplica daca:

  • decolati de pe orice aeroport situat in UE sau
  • aterizati pe teritoriul UE la bordul unei aeronave aparținând unui transportator aerian din UE sau Islanda, Norvegia ori Elvetia.

Rambursarea costurilor/ Alta modalitate de transport

Nu vi se permite imbarcarea, zborul dumneavoastra este anulat ori s-au facut rezervari peste limita locurilor disponibile? Atunci aveti dreptul:

  • fie sa va continuati calatoria folosind mijloace de transport comparabile,
  • fie sa obtineti rambursarea pretului biletului si, daca este cazul, sa beneficiati de transport gratuit inapoi la punctul de plecare.

Intârzieri majore – aveti dreptul la rambursarea costului biletului daca zborul intârzie mai mult de 5 ore. Din momentul in care acceptati solutia rambursarii, compania aeriana este scutita de obligatia de a va asigura continuarea calatoriei sau de a va oferi alt tip de asistenta.

Compania aeriana are datoria sa va informeze asupra drepturilor de care beneficiati si asupra motivelor refuzului imbarcarii, anularii zborului sau intârzierii prelungite a acestuia (in general, este vorba despre orice intârziere de peste 2 ore, cu exceptia zborurilor pe distante de peste 3 500 de km, caz in care se iau in considerare intârzieri de pâna la 4 ore).

Cazare si masa

In functie de distanta de zbor si de durata intârzierii, ati putea avea dreptul la bauturi racoritoare, gustari, acces la mijloace de comunicare (ex. un apel telefonic gratuit) si eventual cazare.

Despagubiri

Daca nu vi se permite imbarcarea, zborul este anulat sau ajungeti la destinatia finala, inscrisa pe bilet, cu o intârziere de peste 3 ore puteti primi si despagubiri intre 250 si 600 de euro, in functie de distanta.

Zboruri in interiorul UE:

  • sub 1 500 de km: 250 €
  • peste 1 500 de km: 400 €

Zboruri intre un aeroport din UE si unul din afara UE:

  • sub 1 500 de km: 250 €
  • intre 1 501 si 3 500 de km: 400 €
  • peste 3 500 de km: 600 €

Distanta se calculeaza de la aeroportul in care nu vi s-a permis sa va imbarcati, care poate fi diferit de cel de pe care ati inceput calatoria.

Daca operatorul aerian va ofera un zbor alternativ, cu un orar asemanator, valoarea despagubirii poate sa scada cu 50%.

Nu aveti dreptul la despagubiri pentru anulari daca:

  • zborul a fost anulat din motive exceptionale, de exemplu din cauza conditiilor meteo nefavorabile
  • ati fost informat ca zborul este anulat cu 2 saptamâni inainte de ziua plecarii sau
  • vi s-a oferit un zbor alternativ pe aceeasi ruta, cu un orar de zbor asemanator.

Chiar daca nu aveti dreptul la despagubiri pentru circumstante exceptionale, operatorul trebuie sa va propuna una din urmatoarele variante:

  • rambursarea costului biletului (intreg sau corespunzator segmentului de zbor pe care nu l-ati parcurs)
  • o alta modalitate de transport pâna la destinatia finala, cu prima ocazie
  • reprogramarea zborului la o data aleasa de dumneavoastra (in functie de locurile disponibile).

De asemenea, operatorul trebuie sa va ofere asistenta necesara pe durata asteptarii unui alt mijloc de transport.

Obtinerea unei rambursari sau despagubiri

Completati formularul de plângere privind incalcarea drepturilor pasagerilor   si trimiteti-l companiei aeriene. Nu uitati sa pastrati o copie.

Daca nu obtineti niciun rezultat sau daca raspunsul nu este satisfacator, puteti adresa o plângere organismului national competent  din tara UE in care a avut loc incidentul.

Daca incidentul a avut loc intr-o tara terta, dar a implicat o companie aeriana din UE, puteti trimite plângerea autoritatilor competente  din tara europeana de destinatie.

Bagaje inregistrate pierdute sau deteriorate

Bagaje predate

Daca bagajele pe care le-ati predat la check-in sunt pierdute, deteriorate sau au sosit cu intârziere, ati putea avea dreptul la o despagubire din partea companiei aeriene, cu o valoare de pâna la aproximativ 1 220 euro.

Exceptie – daca deteriorarea se datoreaza unui defect al bagajului.

Bagajul de mâna (inclusiv obiectele personale)

Operatorul raspunde daca bagajul a fost deteriorat din vina sa.

Pentru aceasta, trebuie sa depuneti o plângere in termen de 7 zile de la receptionarea bagajului (sau 21 de zile, daca bagajul intârzie).

Eventualele actiuni in justitie trebuie inaintate in maxim 2 ani de la data primirii bagajului.

Daca transportati obiecte de valoare, puteti inainta companiei aeriene o declaratie speciala contra cost, cel târziu in timpul formalitatilor de check-in. Acest fapt v-ar putea permite sa obtineti despagubiri mai mari de 1 223 €. Va recomandam totusi sa incheiati, in astfel de cazuri, o polita privata de asigurare de calatorie.

Nu exista un formular standard pentru declaratia speciala mentionata mai sus – acesta este ales de compania aeriana.

Transparenta preturilor in cazul rezervarilor on-line

Companiile aeriene trebuie sa afiseze pretul total al biletului inca de la inceputul procedurii de rezervare on-line (incluzând toate elementele obligatorii cum ar fi taxele si suprataxele), astfel incât sa puteti face o comparatie cu alte oferte si sa alegeti in cunostinta de cauza.

Pe lânga pretul final, site-ul trebuie sa indice clar urmatoarele informatii: tarif de zbor, taxe, taxe de aeroport si alte taxe, suprataxe sau tarife (de exemplu, cele legate de securitate sau carburanti).

Toate costurile suplimentare optionale trebuie sa fie mentionate explicit si sa apara ca propuneri pe care clientul sa le poata accepta sau respinge.

Sursa: www.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal