Drepturile pasagerilor în ceea ce privește transportul feroviar

Normele Uniunii Europene (UE) privind pasagerii din transportul feroviar se aplică în cazul călătoriilor cu trenul pe teritoriul UE (în acest caz, cele 28 de state membre ale UE (cu excepția Maltei și Ciprului) + Norvegia) – în general, pentru toate călătoriile și serviciile feroviare de pe teritoriul Uniunii.

ATENȚIE! Țările din UE pot decide ca aceste prevederi să nu se aplice anumitor servicii feroviare. Excepțiile pot viza transportul intern de călători (urban, suburban, regional, pe distanță mare), precum și cursele internaționale pentru care punctul de plecare sau de sosire se află în afara UE. Verificați înainte de a rezerva călătoria cu trenul.

Când cumpărați biletul, compania feroviară sau vânzătorul de bilete trebuie să vă ofere informații clare cu privire la:

  • condițiile generale aplicabile călătoriei
  • orarele și condițiile pentru tarifele cele mai mici și pentru cea mai rapidă călătorie
  • accesibilitate, condițiile de acces și facilitățile speciale pentru persoanele cu handicap sau cu mobilitate redusă
  • serviciile disponibile la bord
  • procedurile pentru recuperarea bagajelor pierdute
  • procedurile pentru înaintarea unei reclamații.

Pe durata călătoriei, operatorul de transport feroviar trebuie să furnizeze informații cu privire la serviciile la bord, întârzieri, probleme de securitate și siguranță și serviciile de legătură. Dacă trenul întârzie sau a fost anulat, operatorul trebuie să vă ofere informații cu privire la situație în timp real și la drepturile și obligațiile pe care le aveți.

Exercitați-vă drepturile!

Considerați că nu v-au fost respectate drepturile? Trimiteți mai întâi o plângere companiei feroviare. Aceasta trebuie să vă răspundă în termen de o lună. Dacă nu obțineți niciun rezultat în decurs de o lună sau dacă răspunsul nu este satisfăcător, puteți adresa o plângere organismului național competent din țara dumneavoastrăpdfen. Autoritatea națională trebuie să vă furnizeze un aviz juridic, fără caracter obligatoriu, cu privire la procedura pe care trebuie să o urmați.

O altă soluție ar fi să utilizați o procedură extrajudiciară sau să apelați la o entitate de soluționare alternativă a litigiilor (SAL). Dacă ați cumpărat biletul pe internet, puteți transmite plângerea prin intermediul platformei de soluționare online a litigiilor (platforma SOL). Entitățile SAL și platforma SOL sunt accesibile doar pentru rezidenții din UE.

Puteți introduce o cerere de despăgubire în baza normelor UE, utilizând procedura europeană cu privire la cererile cu valoare redusă. De asemenea, puteți sesiza instanța din țara în care este înregistrat operatorul feroviar. Intervalele de timp pentru introducerea unei acțiuni în justiție împotriva unui operator feroviar sunt stabilite de legislația din fiecare țară a UE.

În plus, puteți contacta Centrul european al consumatorilor din regiunea dumneavoastră pentru a primi ajutor și sfaturi pe probleme legate de drepturile pasagerilor din transportul feroviar.

Sursa: europa.eu

Citește și:

Bagaje pierdute, deteriorate sau întârziate?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal