Drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul sau autocarul

Legislația Uniunii Europene privind drepturile pasagerilor care călătoresc cu autobuzul/autocarul se aplică în cazul deplasărilor care au ca punct de plecare sau ca destinație o țară din UE (în acest caz, cele 28 de state membre ale UE, Islanda, Norvegia și Liechtenstein.), în principal pentru serviciile de transport pe distanțe lungi.

Aceste drepturi se aplică dacă utilizați servicii de transport regulate care funcționează pe rute deja specificate, unde pasagerii sunt îmbarcați și debarcați în stații prestabilite, după cu un orar fix. Distanță lungă înseamnă că distanța prevăzută pentru serviciu de transport, și nu călătoria dumneavoastră individuală, este de cel puțin 250 km.

ATENȚIE! Țările din UE pot decide ca aceste prevederi să nu se aplice anumitor servicii regulate exclusiv interne sau celor oferite pe un traseu (inclusiv o oprire programată) care se află, în cea mai mare parte, în afara UE. Verificați acest lucru înainte de a cumpăra biletul.

Pe parcursul călătoriei, operatorul de transport cu autobuzul/autocarul trebuie să furnizeze informații clare și corecte cu privire la serviciul prestat și drepturile pasagerilor. De asemenea, aceste informații trebuie să fie disponibile și într-un format accesibil pentru persoanele cu handicap.

În cazul în care:

Călătoria cu autobuzul/autocarul a fost anulată

Dacă serviciul regulat de transport cu autobuzul/autocarul pe care l-ați rezervat este amânat sau anulat, societatea de transport cu autobuzul/autocarul sau operatorul terminalului trebuie să vă informeze în legătură cu situația de îndată ce este posibil, nu mai târziu de 30 de minute după ora de plecare prevăzută. În caz de întârziere, trebuie să fiți informat cu privire la ora estimată a plecării de îndată ce aceste informații sunt disponibile.

În cazul în care călătoria (de 250 km sau mai mult) cu autocarul/autobuzul este anulată din cauza suprarezervării sau din motive operaționale, societatea de transport trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea prețului biletului și, dacă este necesar, transport gratuit către punctul de plecare, în cel mai scurt timp posibil (dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniți scopul călătoriei) sau
  • continuarea călătoriei sau redirecționarea către destinația finală în condiții comparabile, fără costuri suplimentare și cu prima ocazie
  • În cazul în care călătoria cu autocarul/autobuzul pe distanțe lungi (250 km sau mai mult) este anulată și este prevăzuta sa dureze mai mult de 3 ore, aveți, de asemenea, dreptul la:
  • gustări, mese sau băuturi răcoritoare, proporțional cu timpul de așteptare, cu condiția ca acestea să fie disponibile sau să poată fi livrate în autobuz/autocar sau în autogară;
  • cazare, dacă este necesar, pentru cel mult două nopți, la un tarif maxim de 80 EUR pe noapte, precum și transferul către locul de cazare și înapoi la autogară.

În cazul în care călătoria cu autobuzul/autocarul a fost anulată din cauza condițiilor meteorologice nefavorabile sau a unui dezastru natural, prestatorul de servicii nu este obligat să vă acopere costurile de cazare.

Călătoria cu autobuzul/autocarul a avut întârziere la plecare

Dacă serviciul regulat de transport cu autobuzul/autocarul pe care l-ați rezervat este amânat sau anulat, societatea de transport cu autobuzul/autocarul sau operatorul terminalului trebuie să vă informeze în legătură cu situația de îndată ce este posibil, nu mai târziu de 30 de minute după ora de plecare prevăzută. În caz de întârziere, trebuie să fiți informat cu privire la ora estimată a plecării de îndată ce aceste informații sunt disponibile.

În cazul în care călătoria cu autocarul/autobuzul pe distanțe lungi (250 km sau mai mult) are o întârziere la plecare mai mare de 2 ore, societatea de transport trebuie să vă ofere posibilitatea de a alege între:

  • rambursarea prețului biletului și, în cazul în care este necesar, transport gratuit către punctul de plecare, în cel mai scurt timp posibil (dacă întârzierea vă împiedică să vă îndepliniți scopul călătoriei) sau
  • asigurarea transportului, în condiții similare, către destinația finală, în cel mai scurt timp și fără costuri suplimentare.

Dacă operatorul serviciului nu vă oferă aceste opțiuni în momentul în care are loc întârzierea, ulterior puteți depune o reclamație și solicita rambursarea biletului, precum și o despăgubire egală cu 50 % din prețul biletului.

Mai mult, dacă durata deplasării (de peste 250 de km) depășește 3 ore, iar plecarea este întârziată cu peste 90 de minute, aveți dreptul la:

  • gustări, mese sau băuturi răcoritoare, proporțional cu timpul de așteptare, cu condiția ca acestea să fie disponibile sau să poată fi livrate în autobuz/autocar sau în autogară
  • cazare, dacă este necesar, pentru cel mult două nopți, la un tarif maxim de 80 EUR pe noapte, precum și transferul către locul de cazare și înapoi la autogară.

Dacă întârzierea a fost cauzată de condiții meteorologice nefavorabile sau de o catastrofă naturală, prestatorul de servicii nu este obligat să vă acopere costurile de cazare.

Bagajele dumneavoastră au fost pierdute sau deteriorate în urma unui accident

Dacă bagajul sau alte obiecte personale sunt pierdute ori deteriorate ca urmare a unui accident de autobuz/autocar într-o călătorie de lungă distanță (250 km sau mai mult), aveți dreptul la despăgubiri. Valoarea exactă a despăgubirilor este stabilită în legislația națională, dar limita maximă nu ar trebui să fie mai mică de 1 200 EUR pentru fiecare bagaj.

În caz de deteriorare sau de pierdere a unui scaun cu rotile sau a unui alt tip dispozitiv de mobilitate, aveți dreptul la despăgubiri pentru înlocuirea sau repararea acestuia.

Ați fost rănit într-un accident de autobuz/autocar

Aveți dreptul la despăgubiri dacă sunteți rănit într-un accident de autobuz/autocar în timpul unei călătorii pe distanțe lungi (peste 250 de km). Valoarea exactă a compensației este stabilită în legislația națională (limita maximă nu ar trebui să fie mai mică de 220 000 EUR pentru fiecare pasager).

Operatorul de transport cu autobuzul/autocarul trebuie, de asemenea, să contribuie la furnizarea primului ajutor, de exemplu prin chemarea ambulanței, și să vă ajute pentru nevoile imediate, inclusiv hrană, îmbrăcăminte și, dacă este necesar, cazare.

Sunteți în întreținerea unei persoane care a fost victima unui accident mortal de autobuz/autocar

Dacă sunteți în întreținerea unei persoane care este victima unui accident de autobuz/autocar mortal, aveți dreptul la despăgubiri, inclusiv pentru cheltuielile de înmormântare. Valoarea exactă a despăgubirilor este stabilită în legislația națională (limita maximă nu ar trebui să fie mai mică de 220 000 EUR pentru fiecare pasager).

Sursa: europa.eu

Citește și:

Bagaje pierdute, deteriorate sau întârziate?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal