Contractele de leasing din România, în atenția ANPC

Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a desfășurat, în perioada 18.03.2019 – 30.05.2019, o acțiune de verificare a respectării prevederilor legale privind protecția consumatorilor la încheierea contractelor de leasing, de către societățile de leasing și/sau instituțiile financiar-nebancare, la nivelul întregii țări.

Citește și:

Cum să rămâi în siguranță în timpul unui val de căldură

Au fost verificați un număr de 25 operatori economici, în urma acțiunii de control aplicându-se 66 de sancțiuni contravenționale din care:
  • 30 de avertismente
  • 36 amenzi contravenţionale, în valoare totală de 780.000 lei.
Ca urmare a verificărilor, au fost dispuse, de asemenea:
  • măsuri de remediere a deficiențelor constatate în termen de 15, respectiv 30 de zile,
  • măsuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor în termen de 15, respectiv 30 de zile,
  • măsuri de restituire a sumelor încasate fără temei legal în termen de 15 zile,
  • măsuri de corectare a oricăror neconformități cu prevederile legale constatate în termen de 15 zile.

Citește și:

Safety Gate: Sistemul de alertă rapidă pentru produse nealimentare periculoase

Totodată au fost emise 3 Ordine de către Președintele Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor în baza Ordonaței de Urgență 50/2010, care se referă la aducerea la conformitate a tuturor contractelor încheiate și repararea deficiențelor constatate.

Principalele abateri descoperite în timpul verificărilor au fost următoarele:

  • Nu se specifică în mod clar și concis, în cadrul contractelor de leasing financiar încheiate cu consumatorii: tipul de credit, tipul ratei dobânzii aferente creditului, fixă sau variabilă, DAE (%), toate ipotezele folosite pentru calcularea DAE, existența sau inexistența unui drept de retragere;
  • Perceperea unui comision de analiză dosar cu valori diferite, în cadrul aceluiași tip de credit (leasing financiar);
  • Neindicarea în tabelul de amortizare/graficul de rambursare, termenele și condițiile de plată a ratelor;
  • Condiționarea rambursării anticipate de plata unei sume minime;
  • Limitarea procentului de dobândă la un anumit nivel, indiferent de valoarea indicatorului în baza căruia se compune dobânda;
  • Aplicarea unui procent de dobândă penalizatoare pe zi de întârziere, în cadrul contractelor de leasing financiar în care rata dobânzii menționată în contract este variabilă în funcție de un indicator (EURIBO/ROBOR) + marjă fixă, situație în care operatorul financiar nebancar nu poate anticipa valoarea dobânzii penalizatoare la data la care consumatorul ar fi restant, și totodată că aceste penalităti sunt datorate de către Utilizator din valoarea sumelor facturate și neachitate și nu la principalul restant;
  • Perceperea unui comision unic a cărui valoare diferă de la un contract la altul;
  • Perceperea unui comision de lichidare (rambursare) anticipată în condițiile în care rata dobânzii aplicată creditului este variabilă;
  • Perceperea unor cheltuieli de închidere în cadrul facturii emise cu ocazia încetării contractului;
  • Condiționarea utilizării obiectului de leasing la un anumit număr de km anual, consumatorul fiind sancționat în cazul depășirii acestora.

Citește și:

Banana – vrei să aflii informații utile ?!

Menționăm că, în perioada controlului, au existat și cazuri de operatori economici care au fost dispuși să facă demersuri și să remedieze aspectele sesizate ce determinau un comportament incorect în raport cu consumatorii, prezentând documente probatorii, prin care ne-au adus la cunoștință faptul că și-au însușit observațiile sau recomandările comisarilor.

ANPC îi asigură pe cetățeni, încă o dată, că va supraveghea piața și pe mai departe, la fel ca până acum, cu atenție și vigilență, pentru ca drepturile consumatorilor și legea, în ansamblul său, să fie respectate.

Sursa: ANPC

Citește și:

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal