Comisia diagnostichează starea sănătății în UE

Doar regândind sistemele noastre de sănătate ne putem asigura că rămân corespunzătoare și oferă îngrijiri dedicate pacientului. Asta sugerează cele 28 de profiluri de țară ale sistemelor de sănătate publicate astăzi de Comisie, împreună cu raportul însoțitor. Rapoartele oferă o analiză aprofundată a sistemelor de sănătate ale statelor membre ale UE. Subiectul lor este sănătatea populației și factorii de risc importanți, precum și eficacitatea, accesibilitatea și reziliența sistemelor de sănătate din fiecare stat membru al UE. Rapoartele reflectă în mod clar obiectivele pe care diferitele state membre le au în comun, evidențiind posibile domenii în care Comisia poate încuraja învățarea reciprocă și schimbul de bune practici.

Iată ce a declarat Vytenis Andriukaitis, comisarul european pentru sănătate și siguranță alimentară: `Cei 3 % din bugetele noastre dedicate sănătății cheltuiți pentru prevenție, în comparație cu cei 80 % pe care îi cheltuim pentru tratarea bolilor, pur și simplu nu sunt suficienți. Asistența medicală primară trebuie să fie mai accesibilă, astfel încât prima opțiune a oamenilor să nu fie serviciul medical de urgență. Trebuie totodată să includem promovarea sănătății și prevenirea bolilor în toate sectoarele de politică, pentru a îmbunătăți starea de sănătate a oamenilor și a reduce presiunea asupra sistemelor de sănătate. Acestea sunt doar câteva elemente ale diagnosticului care rezultă din raportul nostru pe 2017 privind Starea sănătății în UE. Oferind date și perspective cuprinzătoare, urmărim să sprijinim autoritățile naționale din sectorul sănătății pentru ca acestea să poată trata problemele și să facă alegerile potrivite în ceea ce privește politicile și investițiile. Sper să le utilizeze cu mult folos.`

De mult timp, lipsa unei analize ample și în funcție de context a fost identificată ca fiind un obstacol major pentru factorii de decizie din domeniul politicii de sănătate. Pentru a suplini această lipsă de cunoștințe, Comisia a finalizat luna aceasta primul ciclu de doi ani `Starea sănătății în UE`.

Principalele constatări

Profilurile de țară ale sistemelor de sănătate au fost pregătite în cooperare cu OCDE și cu Observatorul european pentru sisteme și politici de sănătate. Din raportul însoțitor reies cinci concluzii transversale:

  • Promovarea sănătății și prevenirea bolilor netezesc calea pentru un sistem de sănătate mai eficace și mai eficient. Pe lângă investițiile dezechilibrate în prevenție, trebuie abordate inechitățile sociale, astfel cum le reflectă diferențele în ceea ce privește screeningul pentru cancer sau activitatea fizică înregistrate între oamenii cu venituri mai mari și cu un nivel mai ridicat de studii și cei cu venituri mai mici și studii mai puține.
  • Asistența medicală primară solidă îi orientează în mod eficient pe pacienți prin sistemul de sănătate, ajutându-i să evite cheltuielile inutile. Din cauza asistenței medicale primare necorespunzătoare, 27 % dintre pacienți recurg la serviciul de urgență. În doar 14 țări din UE este nevoie, pentru a consulta un specialist, de o trimitere din partea medicului generalist, în timp ce alte 9 țări oferă stimulente financiare în cazul în care se obțin trimiteri.
  • Asistența integrată îi oferă pacientului garanția că va primi îngrijiri într-un mod coordonat. Se evită astfel situația pe care o vedem în prezent în cvasitotalitatea țărilor UE, în care asistența are un caracter fragmentat, iar pacienții trebuie să găsească drumul printr-un labirint de structuri de asistență.
  • Planificarea și întocmirea proactivă de previziuni cu privire la personalul din sectorul sănătății sunt elemente datorită cărora sistemele de sănătate devin rezistente la evoluțiile viitoare. În UE există 18 milioane de profesioniști în domeniul sănătății, iar până în 2025 vor fi create încă 1,8 milioane de locuri de muncă. Autoritățile din acest sector trebuie să-și pregătească personalul pentru provocările viitoare: o îmbătrânire a populației și multimorbiditate, nevoia de politici de recrutare solide, de competențe noi și de inovare tehnică.
  • Pacienții ar trebui să se afle în centrul următoarei generații de date mai bune despre sănătate care să stea la baza politicilor și a practicii. Transformarea digitală a serviciilor de sănătate și a asistenței medicale ajută la captarea rezultatelor și a experiențelor din lumea reală care sunt importante pentru pacienți, având un potențial enorm de a consolida eficacitatea sistemelor de sănătate.

Etapele următoare

După prezentarea către ministerele sănătății din toate țările UE, autoritățile naționale pot discuta în continuare aceste rapoarte cu experți ai OCDE și ai Observatorului european pentru sisteme și politici de sănătate. Schimburile voluntare vor putea avea loc de la începutul anului 2018 și vor ajuta ministerele să înțeleagă mai bine principalele probleme și să pregătească răspunsurile politice potrivite.

Sursă: Europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal