a modului de comercializare si etichetare a preparatele din carne in judetele Ilfov, Iasi si in municipiul Bucuresti. Au fost controlati 30 operatori economici din judetele Ilfov, Iasi si in municipiul Bucuresti, constatandu-se abateri la 19 dintre acestia (63%) si au fost verificate 1020 kg de preparate, din care 431 kg (42%) nu se incadrau in prevederile legale in vigoare. Au fost prelevate 24 esantioane de preparate din carne, astfel: din cele 13 esantioane de salam prelevate, 77% erau neconforme, iar din cele 11 esantioane de carnati prelevate, 18% erau neconforme.

Masuri dispuse

– oprirea definitiva de la comercializare a 148 kg preparate din carne improprii consumului uman sau care afectau interesul economic al consumatorilor;
– oprirea temporara de la comercializare a cca. 272 kg preparate din carne, pana la remedierea neconformitatilor constatate;
– aplicarea a 21 sanctiuni contraventionale: doua avertismente si 19 amenzi in valoare de 111.000 lei pentru incalcarea reglementarilor privind protectia consumatorilor.

Abateri constatate:

Calitatea preparatelor din carne

– Caracteristici organoleptice si fizico-chimice neconforme
In Bucuresti, un operator economic comercializa salam productie proprie ce prezenta mucegai alb si verde pe membrana produsului iar un altul comercializa carne tocata de porc si carne tocata amestec ce prezenta aspect neconform, de produs malaxat, desi pe eticheta nu se mentiona adaos de apa in compozitie ci doar carne de porc si de vita.

– Neincadrarea in continutul minim de proteine totale impus de Ordinul 560/1271/1339/210/2006 cu proportii cuprinse intre 8% si 20%.
Conform Rapoartelor de expertizare emise de LAREX Bucuresti, produsul `Salam de vara`, comercializat in Bucuresti, prezenta continutul de proteine de 13,8% fata de min.15%, produsul `Specialitate Parizer`, comercializat in judetul Ilfov, prezenta continutul de proteine de 9,6% fata de min.11%, iar produsul `Parizer taranesc porc`, comercializat in Bucuresti, prezenta continutul de proteine de 8,75% fata de min.11%.

– Neincadrarea in continutul maxim de umiditate impus de Ordinul 560/1271/1339/210/2006.
Depasirea acestor limite determina dezechilibrarea compozitiei produsului, favorizarea accentuarii perisabilitatii microbiologice a produsului, cu riscul alterarii acestuia, reducerea perioadei de mentinere a caracteristicilor de calitate originale ale produsului si, nu in ultimul rand, afectarea interesului economic al consumatorilor, acestia cumparand `apa` in loc de cantitatea corespunzatoare de preparate din carne.
41% din esantioanele de preparate din carne prelevate de pe piata au prezentat continutul de umiditate depasit cu proportii cuprinse intre 5% si 17% fata de limitele maxime admise, 29% din esantioane au prezentat continutul de umiditate depasit cu 10% pana 17% si numai 12% din esantioane au prezentat continutul de umiditate depasit cu 5% pana la 8%.
Rapoartele de expertizare emise de LAREX Bucuresti au determinat ca diverse sortimente de `Salam de vara`, comercializate in Bucuresti si judetul Ilfov, aveau continutul de apa de 55,4%, 55,75%, 52,3% fata de max. 50% impus, alte sortimente de `Salamul Victoria`, comercializate in Bucuresti si in judetul Ilfov, prezentau continutul de apa de 72,28%, 71.2%, 74,7%, fata de max. 66% iar `Salamul Victoria`, comercializat in judetul Iasi, prezenta continutul de apa de 72,6% fata de max. 66% impus. Produsul `Salam canadian porc`, comercializat in judetul Ilfov, prezenta continutul de apa de 75,6% fata de max 66% impus, produsul `Specialitate Parizer`, comercializat in judetul Ilfov, prezenta conţinutul de apă de 72,8% fata de max 68% impus, carnatii cabanos, comercializati in municipiul Bucuresti, prezentau continutul de apa de 58,6%, fata de max. 50% prevazut.

– Neincadrarea in continutul maxim de grasime impus de Ordinul 560/1271/1339/210/2006.
Produsul `Carnati oltenesti picanti`, comercializat in Bucuresti, prezenta continutul de grasime de 34,3%, fata de max. 32%, conform Raportului de expertizare emis de LAREX Bucuresti.

Abateri de la prevederile legale privind informarea consumatorilor

In Bucuresti se comercializarea sub denumirea improprie de `Salam traditional`, un produs care nu se regaseste inregistrat in evidentele Ministerului Agriculturii si Dezvoltarii Rurale ca fiind produs traditional. In plus, denumirea de `salam traditional` este abuziv atribuita in conditiile in care lista ingredientelor cuprinde amidon si proteina vegetala de soia – componente nespecifice unui produs traditional. De asemenea, se comercializa un sortiment de Kaizer ce nu avea inscris in lista ingredientelor sarea, desi din verificarea directa a gustului la locul de comercializare produsul era sarat, iar carnatii `La satar`, produsi in UE, nu aveau elementele de identificare traduse in limba romana. Sub denumirea `Carne tocata amestec`, se comercializa un produs care continea sare si apa pe langa carne de vita si porc, consumatorul nefiind informat in acest sens iar produsul `carnati porc` era comercializat fara elemente de identificare cu privire la data durabilitatii minimale, lot si lista ingredientelor.

Nerespectarea conditiilor de depozitare si comercializare

Un operator economic din Bucuresti nu asigura regimul termic, preparatele din carne erau pastrate intr-o vitrina frigorifica la temperatura de 16 grade C in loc de temperatura de 2 – 5 grade C, impusa de producator.

Nerespectarea prevederilor Legii 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comerciantilor in relatia cu consumatorii si armonizarea reglemnetarilor cu legislatia europeana

In Bucuresti se comercializa sub denumirea de `Salam de vara` un produs care nu respecta conditiile impuse de Ordinul MAPDR/MSP/ANPC/ANSVSA nr.560/1271/339/210/2006. Produsul era incadrat in categoria `produse din carne fierte si afumate – salamuri` si nu in categoria `produse din carne fierte si dublu afumate`. De asemenea, se comercializau `Cremwursti` si `Mortadella` care erau prezentate pe eticheta ca avand in compozitie `… cu carne de pasare` desi in din lista ingredientelor inscrise pe ambalaj rezulta ca produsul continea 60% carne de porc si doar 15% carne de curcan.

Sfaturi pentru consumatori

– La cumpararea produselor din carne acordati atentie deosebita la aspectul produsului atat exterior cat si in sectiune, daca este posibil;
– Nu achizitionati produsele a caror suprafata este mazguita, lipicioasa, deshidratata, cu pete de mucegai, produse cu miros si culoare modificate, consistenta nespecifica sortimentului, cu grasime acumulata sub membrana, aspect de vechi etc.;
– Urmariti modul de etichetare a produselor din carne, nu cumparati produse preambalate neetichetate, iar pentru cele comercializate vrac este obligatorie înscrierea, la locul de comercializare, a datei durabilitatii minimale/datei limita de consum si a ingredientelor alergene;
– Refuzati produsele din carne pentru care aveti indoieli privind calitatea si modul de informare prin etichetare;
– Refuzati produsele din carne pe care nu este inscrisa data durabilitatii minimale/data limita de consum sau daca aceasta este modificata sau depasita;
– La cumpararea produselor alimentare si, implicit a produselor din carne, solicitati si pastrati bonul de casa pentru a putea proba in cazul in care doriti sa reclamati calitatea/siguranta unui produs;
– Nu cumparati produse din carne din locuri neautorizate; comerciantul respectiv nu are posibilitatea sa asigure conditiile optime de transport, depozitare si comercializare si nu va poate elibera bon de casa cu care sa justificati tranzactia comerciala si riscati sa achizitionati un produs neconform sau chiar nesigur care poate sa va afecteze sanatatea.

Sursa: www.anpc.gov.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal