1. Există modificări importante în ceea ce privește ocrotirea persoanei fizice?

Ocrotirea este reglementată la fel ca în vechiul Cod civil, numai că toate atribuţiile se exercită de instanţa de tutelă, în locul autorităţii tutelare.

Însă, spre deosebire de vechea legislaţie, sunt introduse noi posibilități de ocrotire a persoanei:

  • posibilitatea părintelui de a desemna un tutore sau de a îndepărta de la funcţia de tutore o anumită persoana (care se manifestă fie prin declarație autentică, fie prin contract de mandat încheiat în formă autentică, fie prin testament);
  • posibilitatea persoanei fizice ca, în mod anticipativ, să-şi desemneze propriul curator în cazul în care, din pricina bătrâneţii, a bolii sau a altor motive prevăzute de lege se va impune numirea unui curator în privinţa lor (desemnarea se poate face fie prin înscris autentic, fie prin contract de mandat încheiat în formă autentică);
  • instituţia Consiliului de Familie
  • responsabilităţi crescute în sarcina tutorelui.

Sunt supuşi unor măsuri speciale de ocrotire minorii şi cei care, deşi capabili, din cauza bătrâneţii, a bolii sau a altor motive prevăzute de lege nu pot să îşi administreze bunurile şi nici să îşi apere interesele în condiţii corespunzătoare.

2. Care sunt persoanele care pot face obiectul ocrotirii?

Pot fi ocrotite persoanele lipsite de capacitate de exercițiu, respectiv:

  • Minorii
  • Majorii care, deși capabili, din cauza bătrâneții, a bolii sau a altor motive prevăzute de lege, nu pot să își administreze bunurile și nici să își apere interesele în condiții corespunzătoare.

InfoCons (www.infocons.ro), Asociație pentru Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal