Care sunt consecințele noilor norme privind tarifele de roaming în UE

După prima vară fără tarife de roaming se poate constata că europenii sunt la curent cu noile norme și că au început să își modifice comportamentul atunci când călătoresc în alte țări ale UE.

Potrivit sondajului Eurobarometru Flash publicat astăzi, marea majoritate a europenilor sunt conștienți de beneficiile roamingului fără tarife suplimentare. Mulțumită noilor norme ale UE în materie de roaming, în vigoare de la 15 iunie 2017, consumatorii își pot utiliza telefonul mobil atunci când călătoresc în altă țară din UE ca și cum ar fi acasă, cu alte cuvinte fără să plătească tarife suplimentare. Sondajul arată că 71% dintre europeni sunt la curent cu eliminarea tarifelor de roaming, iar 72 % consideră că ei personal sau un cunoscut al lor vor avea de câștigat de pe urma acestui fapt. În rândul celor care au călătorit în străinătate după data de 15 iunie, procentajul celor care au aflat de noile norme este și mai mare – și anume 86 %.

Andrus Ansip, vicepreședinte pentru piața unică digitală, a declarat: Constatăm că cetățenii sunt entuziasmați de posibilitatea de a-și utiliza telefonul la fel ca acasă atunci când călătoresc în interiorul UE, fără a se mai teme că vor avea un șoc la primirea facturii. La rândul lor, operatorii de telefonie mobilă investesc în rețelele necesare pentru a face față creșterea cererii. Noile norme ale UE privind telecomunicațiile vor încuraja aceste investiții, iar Parlamentul European și statele membre ar trebui să adopte aceste norme cât mai curând posibil.`

Mariya Gabriel, comisarul pentru economie digitală și societate digitală, a declarat: `Acesta este un exemplu de situație în care UE îmbunătățește în mod concret viața cetățenilor europeni. Roamingul la tarife naționale este o realitate: clienții sunt mulțumiți, consumul crește, iar cererea de servicii mobile în rândul celor care călătoresc în interiorul UE este foarte mare. Atât consumatorii, cât și operatorii, au de câștigat.`

Persoanele care călătoresc încep să-și schimbe obiceiurile

Sondajul Eurobarometru Flash privind serviciile de roaming a avut loc la sfârșitul lunii august, după principala perioadă de concedii. Rezultatele au arătat că în această vară – prima fără tarife suplimentare de roaming pentru călătoriile în interiorul UE – oamenii au început să își modifice comportamentul atunci când își folosesc telefoanele în străinătate:

  • proporția călătorilor care și-au utilizat datele mobile în roaming la fel de des ca acasă s-a dublat în rândul celor care au călătorit după 15 iunie 2017 (31 %) comparativ cu lunile anterioare (15 %);
  • proporția călătorilor care nu și-au utilizat niciodată datele mobile s-a redus la jumătate după 15 iunie 2017 (21 %) față de lunile anterioare (42 %);
  • în general vorbind, utilizarea limitată a serviciilor mobile în străinătate este în scădere, numărul călătorilor care își închid telefonul fiind în prezent mai mic (12 %) decât în perioada anterioară datei de 15 iunie (când procentajul era de 20 %);
  • cu toate acestea, 60 % dintre călători au continuat să își limiteze, comparativ cu nivelul utilizării din țara de origine, utilizarea telefonului mobil atunci când au călătorit în altă țară din UE după 15 iunie 2017.

Impactul eliminării tarifelor de roaming asupra utilizării telefonului în străinătate este confirmat și prin comparație cu sondajul Eurobarometru din 2014, care indica o utilizare a serviciilor de roaming și mai limitată decât în lunile anterioare datei de 15 iunie 2017.

Operatorii remarcă o creștere a utilizării datelor și a apelurilor vocale în roaming

Operatorii de telefonie mobilă au observat deja modificări ale comportamentului utilizatorilor conectați la rețelele lor. Mai mulți operatori au raportat o creștere semnificativă a traficului de date generat de persoanele care călătoresc, acesta majorându-se de câteva ori (și anume de trei până la șase ori, iar în anumite cazuri chiar mai mult) în această vară comparativ cu vara lui 2016. O parte din această majorare corespunde creșterii generale de la un an la altul a consumului de date pe piețele interne, dar o componentă substanțială poate fi atribuită noilor norme în materie de roaming. Deși mai puțin pronunțată, creșterea numărului de apeluri în roaming este, la rândul său, semnificativă. Ca reacție la această situație, operatorii de telefonie mobilă din zonele turistice au raportat investiții semnificative în propriile rețele, destinate să valorifice oportunitățile reprezentate de creșterea cererii din partea călătorilor.

Comisia continuă să monitorizeze punerea în aplicare

După prima vară fără taxe de roaming suplimentare, se poate observa că operatorii de telefonie mobilă respectă, în general, noile norme. În strânsă cooperare cu autoritățile naționale de reglementare, care sunt direct responsabile de punerea în aplicare, Comisia va continua să monitorizeze evoluțiile de pe piețele serviciilor mobile din statele membre, pentru a se asigura că operatorii continuă să respecte noile norme, iar clienții beneficiază în continuare de eliminarea tarifelor de roaming.

Context

Începând cu 15 iunie 2017, europenii își pot utiliza telefoanele mobile (pentru apeluri, sms-uri și date) atunci când călătoresc în UE fără a plăti tarife de roaming suplimentare. Aceasta înseamnă că un călător își poate utiliza telefonul în străinătate exact ca acasă, fără a se teme de facturi telefonice ridicate.

Până la data respectivă, Comisia depusese, timp de un deceniu, eforturi pentru a reduce și apoi a elimina tarifele pe care operatorii de telecomunicații le impuneau clienților de fiecare dată când aceștia traversau o frontieră și aveau nevoie să-și utilizeze dispozitivul mobil, fie în vacanță, fie în călătorii de afaceri. Între 2007 și 2016, tarifele de roaming s-au micșorat cu peste 90 %, acestea scăzând pentru ultima dată în aprilie 2016. În 2015, pe baza unei propuneri a Comisiei Europene, Parlamentul European și Consiliul au convenit asupra eliminării tarifelor de roaming pentru cetățenii care călătoresc în UE. În acest scop, Comisia a adoptat în decembrie 2016, în conformitate cu mandatul încredințat de către Parlamentul European și Consiliu, o politică a utilizării rezonabile și un mecanism de sustenabilitate și a formulat propuneri privind noile tarife angro de roaming.

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal