Incepand din data de 1 ianuarie 2022, se aplica Ordonanta de Urgenta nr 140 din 28 decembrie 2021 privind anumite aspecte referitoare la contractele de vanzari de bunuri.
Practic aceasta Ordonanta de urgenta este o transpunere a Directiei (UE) 2019/771 a Parlamentului European si stabileste cadrul legal cu privire la contractele de vanzare incheiate intre vanzator si consumator, in special:
- Norme privind conformitatea bunurilor
- Masurile corective in caz de neconformitate
- Modalitatile de punere in aplicare a masurilor corective
- Garantiile comerciale
Citește și:Dreptul de a anula o comandă și de a returna un produs
Cel mai important de retinut este faptul prin aceste masuri se doreste sa se asigure un nivel ridicat de protectie a consumatorilor cat si o buna functionare a pietei interne.
DE RETINUT!
- Prezenta ordonanta de urgenta NU se aplica contractelor privind furnizare de continut digital sau servicii digitale. Exceptie fac serviciile digitale care sunt incorporate in bunuri sau interconectate cu acestea si care sunt furnizate impreuna cu bunurile care fac obiectul contractului de vanzare.
- De asemenea prezenta ordonanta nu se aplica: suportului material care serveste exclusiv ca suport al continutului digital, bunului vandut prin executare silita sau in alt mod ca efect al legii si nici contractelor de vanzare de bunuri de ocazie vandute la licitatii publice.
Astfel, odata cu aprobarea ordonantei, vanzatorul raspunde fata de consumator pentru orice neconformitate existenta in momentul livrarii bunurilor care se constata in termen de 2 ani de la data respectiva.
In cazul bunurilor cu elemente digitale pentru care contractul de vanzare prevedere furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale pentru o anumita perioada, vanzatorul raspunde de asemenea pentru oriceneconformitate a continutului digital sau a serviciului digital care intervine sau este constatata in termen de doi ani de la momentul livrarii pentru produse cu durata medie de utilizare de pana la cinci ani, respectiv in termen de cincia zi de la data respectiva pentru produse cu durata medie de utilizare de peste cinci ani.
Citește și: Garanții
Care sunt masurile pe care consumatorul le are la dispozitie in siuatia in care un bun este neconform?
In aceasta situatia consumatorul are dreptul de a beneficia de aducerea in conformitate a bunurilor (adica reparatie sau inlocuire), poate beneficia de o reducere proportionala a pretului sau poate obtine incetarea contractului.
Cine poate informa consumatorul?
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor trebuie sa intreprinda masurile necesare astfel incat consumatorii sa aiba la dispozitiile informatiile privind drepturile pe care le au in temeiul prezentei ordonante, precum si informatiile privind mijloacele de exercitare a acestora.
Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor este si institutia publica responsabila cu implementarea aceste ordonante.
Citește și:Mașini cumpărate sau luate în leasing
Sfatul nostru este sa va informati de fiecare data cand achizitionati bunuri si sa stiti ca exista norme legale care va protejeaza in cazul nu ati primit produsele