În fiecare an, pe 15 martie se va sărbători Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor.
Mișcarea de protectia consumatorilor va evidenția provocările din perspectiva finanțelor prin mecanisme digitalizate, pe care consumatorii le întâmpină.
Tema Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor, denumită „Servicii financiare digitalizate de încredere”(în engleză: „Fair Digital Finance”), este reprezentată de accesul la servicii financiare sigure și corecte pentru toți consumatorii. Însă, în era digitalizării, acest acces pare să fie mai dificil de atins.
Finanțele digitalizate, dar și tehnologia financiară au generat schimbări semnificative la nivel global:
- Persoanele care folosesc servicii bancare digitale vor depăși 3,6 miliarde până în anul 2024;
- Ponderea persoanele care au conturi și care efectuează plăți online a crescut de la 57% în anul 2014, la 70% în anul 2017;
- 39% din companii prioritizează adoptarea finanțelor prin mecanisme digitale din dorința de a se încadra în peisajul financiar inovator;
În contextul pandemic, sistemele financiare și produsele bazate pe tehnologii oferă noi oportunități consumatorilor. Tehnologiile digitalizate facilitează plățile, împrumuturile, asigurările și gestionarea averii peste tot în lume.
Cum au îmbunătățit finanțele prin mecanisme digitale viețile consumatorilor?
Finanțele prin mecanisme digitale au îmbunătățit viețile consumatorilor în patru moduri importante:
-Serviciile bazate pe tehnologii pot oferi consumatorilor oferte personalizate;
-Platformele de plată centrate pe consumatori, le permit acestora să realizeze tranzacții în siguranță, fără costuri sau taxe ascunse;
-Aplicațiile bancare axate pe consumatori avertizează consumatorii cu privire la potențialele fraude sau escrocherii;
– Servicii financiare digitalizate încredere oferă consumatorilor aflați în zone defavorizate, posibilitatea de a avea acces pentru prima dată la un cont bancar, conferindu-le independență financiară.
Asociația InfoCons este membră Consumers International de un deceniu, încă din anul 2012. Mai multe detalii pot fi regăsite AICI.
Care este însemnătatea Zilei Mondiale a Drepturilor Consumatorilor?
Acțiunea dedicată consumatorilor se celebrează în fiecare an, pe data de 15 martie și este recunoscută drept Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor. În fiecare an, prin această zi, se urmărește creșterea conștientizării, la nivel global, cu privire la drepturile și nevoile consumatorilor.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor, recunoscută la nivel mondial, a fost lansată, pentru prima dată, în anul 1983, fiind coordonată de către Consumers International. Ideea pe care este fundamentată Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor se referă la promovarea, pe de o parte și conștientizare, pe de altă parte, a drepturilor consumatorilor. Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor este momentul în care provocările întâmpinate de consumatori sunt aduse în lumină. Această zi este, totodată, șansa de a promova pe întregul mapamond protejare și respectarea nevoilor consumatorilor.
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor – o oportunitate globală
Ziua Mondială a Drepturilor Consumatorilor din anul 2022 reprezintă oportunitatea de a arăta puterea colectivă a consumatorilor în vederea combaterii provocărilor globale pentru o piață echitabilă, mai sigură și mai durabilă.
„Într-o lume în care ofertele de produse si servicii sunt tot mai numeroase si consumatorului ii devine tot mai greu de a alege, de a face diferența, de a înțelege, partea de buget, partea financiară, partea de înțelegere a mecanismelor, a drepturilor, a obligațiilor și serviciilor financiare, devin pe zi ce trece tot mai greu de înțeles. Pericolul cumpărării unui salam stricat sau neconform, a unei excursii de sărbători care se dovedește a fi înșelătoare, a unei haine de brand care se dovedește a fi contrafăcută, duce pe fiecare dintre noi, la modul de achiziționare a unui produs sau serviciu printr-un mijloc financiar. Astfel produsele financiare se regăsesc în tot și în toate. Crearea consumatorului simplu a unei zone de disconfort majore, a unei zone de informații clare, credibile, face ca problematica „Servicii financiare digitalizate de incredere” să devină o necesitate stringentă pentru consumatorul acestui secol si al anului 2022. Așa că, educarea, informarea, accesul la terminologie, la mecanismele de alegere, de înțelegere și de traducere într-un limbaj acccesibil a tot ceea ce înseamnă „Servicii financiare digitalizate de încredere” devin priorități ale mișcării de protecția consumatorilor la nivel global, pentru că doar împreună și uniți, consumatorii din toate țările pot avea o șansă de a se opune mecanismelor și celor care încearcă ca pe la spatele nostru, al fiecăruia să obțină profituri nejustificate.”
Sorin Mierlea – Președinte InfoCons