Fiica ta a cumpărat o pereche de pantofi scumpă, prin intermediul unui magazin online. Din păcate, atunci când i-au fost livrați, a constatat că nu îi mai plac. Care sunt opțiunile ei?
Îți cunoști drepturile atunci când cumperi online? E posibil să schimbi sau să returnezi ceea ce ai cumpărat?
Atunci când faci cumpărături online, ceea ce pare frumos într-o fotografie poate să nu corespundă cu realitatea. Pentru că nu poți atinge și încerca ceea ce cumperi online, beneficiezi de câteva drepturi în plus; același lucru se întâmplă atunci când cumperi prin telefon sau prin intermediul programelor TV.
Ai dreptul să te răzgândesti și să îți primești banii înapoi
Dacă nu ești mulțumit cu ce ai cumpărat, ai dreptul să returnezi produsul în 14 zile, din momentul livrării și să îți primești banii înapoi, fără să fii nevoit să explici de ce te-ai răzgândit și fără să fii obligat la penalități. Singurele costuri care pot cădea în sarcina ta sunt cheltuielile directe de returnare a produsului. În cazul în care comerciantul nu îți transmite în scris până la data livrării toate informațiile necesare, aceasta perioadă se poate prelungi până la 90 de zile.
Atenție: aceste drepturi nu se aplică atunci când cumperi următoarele:
– ziare, înregistrări audio, video sau programe informatice, dacă acestea au fost desigilate, produsele care se pot degrada rapid (de exemplu anumite alimente), produsele personalizate;
– pachete turistice;
– cumpărături făcute pe o platformă de licitații online;
– servicii financiare pentru care se aplică reguli specifice;
– pariuri și participarea la loterie.
Nu uita! Perioada în care te poți răzgândi este valabila pentru teritoriul Uniunii Europene, pentru achizitii din afara acesteia este recomandat sa consultati cu atentie regulile de returnare.
Ai dreptul să fii bine informat, înainte să cumperi un produs
Înainte de a cumpăra ceva, comerciantul este obligat sa iți dea informații complete despre:
– compania sa și datele de contact;
– caracteristicile produsului;
– preț, inclusiv toate taxele și comisioanele, metode de plată, precum și costurile livrării;
– dreptul de a denunța unilateral contractul – data aproximativa a livrării.
Cât trebuie să aștept până îmi este livrat produsul?
Atunci când cumperi online, perioada de livrare nu poate fi mai lungă de 30 de zile.
Nu uita:
– când faci cumpărături online ai aceleași drepturi ca atunci când cumperi dintr-un magazin obișnuit, de exemplu, dreptul la reparații gratuite dacă produsul are defecte;
– perioada de 14 zile în care poți să renunți la produsul achiziționat începe din momentul în care l-ai primit, și nu din cel în care ai făcut plata;
– nu trimite niciodată bani comerciantului, dacă acesta ți-o cere;
– dacă informațiile de pe site în legătură cu comerciantul nu sunt clare și datele de contact lipsesc, nu cumpăra de la el.
Care sunt riscurile cumpărăturilor online?
Site-uri false – un website bine realizat nu reprezintă automat un indiciu că respectiva companie respectă legea. Nu cumpăra de pe un site care nu îți oferă în mod clar datele de contact, precum și informații despre identitatea companiei. Trimiterea de spam (mesaje comerciale nesolicitate) către adresa ta de email este interzisă în Uniunea Europeană. Poți să ceri comercianților sa te scoată de pe listele lor de email. Asigură-te că magazinul online are o secțiune de politică de confidențialitate.
Sfaturi utile
– înainte de a cumpăra, verifică dacă sunt costuri suplimentare, cum ar fi situația în care plătești cu cardul de credit;
– salvează mereu sau păstrează o copie imprimată a comenzii, a confirmării ei, precum și a condițiilor generale de vânzare și a descrierii produsului;
– nu confirma comanda până nu ești sigur de costul total;
– nu îți lăsa cardul de credit la îndemâna copiilor. Pot fi foarte ușor păcăliți să cumpere produse de care nu au nevoie;
– compară prețurile cu cele dintr-un magazin normal sau cu cele de pe alte site-uri.
InfoCons (www.infocons.ro), Asociație pentru Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.
Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!*