Au fost verificaţi 898 operatori economici, din care 569, reprezentând 63,36%, au înregistrat abateri de la prevederile legale. Valoarea produselor controlate a fost de 21.455.639 lei, din care produsele cu abateri au însumat valoarea de 1.325.484 lei.
S-au dispus 325 măsuri de oprire temporară de la comercializare, pentru nerespectarea cerinţelor de informare a consumatorilor, prin marcarea/etichetarea articolelor de încățăminte.
Deficienţele constatate s-au referit la:
- Etichetare (etichetele cuprind informații referitoare la cele trei părți componente ale articolelor de încălţăminte precum și compoziția materialelor utilizate la producerea principalelor componente ale articolelor de încălţăminte stabilite prin HG 26/2002 (r1), modificată prin HG nr. 670/2013:
2) existenţa pictogramelor corespunzătoare materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte, şi anume: piei cu faţă naturală, piei cu faţă corectată, materiale textile şi alte materiale,
S-au constatat abateri privind informarea/etichetarea prin pictogramele corespunzătoare celor 3 părți componente ale încălțămintei și materialelor utilizate la producerea articolelor de încălţăminte la 355 de operatori economici, din județele Alba, Arad, Argeș, Bacău, Bihor, Bistrița-Năsăud, Botoșani, Caraș-Severin, Călărași, Cluj, Constanța, Covasna, Dâmbovița, Galați, Giurgiu, Gorj, Harghita, Hunedoara, Ialomița, Iași, Ilfov, Maramureș, Mehedinți, Mureș, Neamț, Olt, Prahova, Satu Mare, Sălaj, Teleorman, Timiș, Tulcea, Vaslui, Vâlcea și mun. București, reprezentând 39,5% din totalul controlat.
- Modul de etichetare a articolelor de încălţăminte
2) se face pe cel putin unul dintre articolele de încălțăminte al fiecărei perechi şi se realizează prin imprimare, lipire, ştantare sau ataşarea unei etichete;
3) trebuie să fie vizibilă, bine aplicată și accesibilă și să nu inducă în eroare consumatorul, iar pictogramele trebuie să fie suficient de mari, pentru ca informațiile conținute de acestea să fie ușor de înțeles)
S-au constatat abateri privind modul de etichetare a articolelor de încălţăminte la 36 de operatori economici, din județele Arad, Brașov, Brăila, Buzău, Covasna, Galați, Mureș, Sibiu, Suceava, Vrancea și mun. București, reprezentând 4% din totalul controlat.
- Respectarea prevederilor legale în cazul promoţiilor (comparaţiile care se referă la o ofertă specială trebuie să indice, în mod clar şi neechivoc: data la care încetează oferta sau, dacă este cazul, faptul că oferta specială se referă la stocul de bunuri disponibil; data de începere a perioadei în care se aplică preţul special sau alte condiţii specifice, dacă oferta specială nu a început încă)
- Alte abateri (practici comerciale incorecte, legalitatea funcţionării; afişarea în mod vizibil a denumirii unitătii, a codului unic de înregistrare la registrul comerţului, din care să rezulte obiectul/obiectele de activitate al/ale societăţii pentru care este autorizată să funcţioneze, precum şi afişarea şi respectarea orarului de funcţionare; afişarea preţurilor şi tarifelor, în mod vizibil şi într-o formă neechivocă, uşor de citit, conform OG 21/1992 (r2), afisarea telefonului consumatorului)
– Consumați fructe și legume zilnic?
– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!
– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!