Se aplică un nou sistem la nivelul UE pentru soluționarea litigiilor fiscale dintre statele membre

Începând cu data de 1 Iulie 2019, intră în vigoare noile norme ale UE care vor asigura soluționarea mai rapidă și mai eficientă a litigiilor fiscale dintre statele membre, facilitând astfel activitatea întreprinderilor și oferind un grad mult mai mare de securitate fiscală pentru întreprinderile și persoanele fizice care se confruntă cu probleme legate de dubla impunere.

Noul sistem, atât de mult așteptat, va contribui la identificarea de soluții pentru litigiile fiscale dintre statele membre, apărute ca urmare a interpretării și aplicării acordurilor și convențiilor internaționale care prevăd eliminarea dublei impuneri. Estimările arată că, în prezent, în UE sunt în curs de soluționare 2 000 de astfel de litigii, dintre care aproximativ 900 durează de peste doi ani.

Citește și:

În timpul caniculei

Mecanismul va garanta că întreprinderile și cetățenii își pot soluționa mai rapid și mai eficient litigiile legate de tratatele fiscale, în special cele care vizează dubla impunere; aceste litigii constituie un obstacol major atât pentru întreprinderi, cât și pentru persoane fizice, și creează incertitudine, costuri inutile și probleme legate de fluxurile de numerar. În același timp, noua directivă introduce mai multă transparență în ceea ce privește litigiile fiscale din UE.

Dubla impunere apare atunci când două sau mai multe țări revendică dreptul de a impozita aceleași venituri sau profituri ale unei companii sau ale unei persoane. Acest lucru poate rezulta, de exemplu, dintr-o neconcordanță între normele naționale din diferite jurisdicții sau din interpretări divergente ale aceleiași dispoziții dintr-un tratat fiscal bilateral. Până în prezent, nu a existat decât o convenție multilaterală care să ofere autorităților fiscale posibilitatea de a supune un litigiu arbitrajului, însă fără niciun mijloc care să permită contribuabilului să declanșeze el însuși acest proces. În prezent, autoritățile fiscale nu au obligația de a ajunge la un acord final.

Cum va funcționa mecanismul de soluționare a litigiilor?

Noua directivă privind mecanismele de soluționare a litigiilor fiscale ar trebui să contribuie la o mai bună soluționare a litigiilor fiscale, deoarece statele membre vor avea de acum obligația legală de a lua decizii concludente:

Citește și:

Safety Gate: Sistemul de alertă rapidă pentru produse nealimentare periculoase

  • Contribuabilii implicați în litigii fiscale care decurg din acordurile sau convențiile fiscale bilaterale ce prevăd eliminarea dublei impuneri pot iniția de acum o procedură de acord amiabil prin care statele membre în cauză trebuie să încerce să soluționeze litigiul pe cale amiabilă în termen de doi ani.
  • Dacă, la sfârșitul acestei perioade de doi ani, nu s-a găsit nicio soluție, contribuabilul poate solicita crearea unei comisii consultative care să emită un aviz. Dacă statele membre nu fac acest lucru, contribuabilul poate introduce o acțiune în fața instanței naționale și poate obliga statele membre să acționeze.
  • Această comisie consultativă va fi formată din trei membri independenți, numiți de statele membre în cauză și din reprezentanți ai autorităților competente în cauză. Comisia trebuie să emită un aviz în termen de șase luni, pe care statele membre în cauză trebuie să îl ducă la îndeplinire, cu excepția cazului în care ajung de comun acord la o altă soluție în termen de șase luni de la emiterea avizului.
  • Dacă decizia nu este pusă în aplicare, contribuabilul care a acceptat decizia finală și a renunțat la dreptul său la căi de atac interne în termen de 60 de zile de la notificare poate solicita instanțelor naționale punerea în aplicare a deciziei finale. Statele membre sunt obligate să notifice contribuabilii și să publice decizia finală completă sau un rezumat al ei.

Citește și:

Bere cu fruct/aromă! – 37,5% din produse nu au menționat pe eticheta conținutul de bere !!! Bere chiar și cu 13 E-uri !

Noua directivă se aplică oricărei plângeri introduse începând cu 1 iulie 2019 cu privire la chestiuni litigioase legate de venituri sau capitaluri obținute într-un exercițiu financiar care începe din 1 ianuarie 2018 sau ulterior acestei date. Autoritățile competente pot conveni, de asemenea, să aplice directiva în cazul oricărei plângeri depuse înainte de această zi sau pentru exercițiile fiscale anterioare.

Sursa: Comisia Europeană

Citește și:

Ești asigurat? Cum te-ai asigurat? Ai citit contractul de asigurare?

– Vrei să știi mai multe? Poți să te protejezi singur! Descarcă aplicația gratuită InfoCons pentru Android și IOS!

– Fii cu adevărat și tu cu o9atitudine și ia atitudine!

Nr. de tel – 021.9615 sau *9615

Whats App – 0732.008.969

Mail: reclamatii@protectia-consumatorilor.ro

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal