Agenda pentru Consumatori 2030, un plan strategic pentru politica UE în domeniul consumatorilor pentru următorii cinci ani – Fii Pregatit InfoCons protectia consumatorilor

Agenda pentru Consumatori 2030, un plan strategic pentru politica UE în domeniul consumatorilor pentru următorii cinci ani – Fii Pregatit InfoCons protectia consumatorilor

Comisia Europeană a adoptat Agenda Consumatorilor 2030, un plan strategic pentru politica UE privind consumatorii pentru următorii cinci ani. Cu 450 de milioane de consumatori pe piața unică, care contribuie cu peste 51% la PIB-ul UE prin cheltuielile gospodăriilor, consumatorii joacă un rol esențial în motorul economiei noastre. Consolidarea încrederii consumatorilor, asigurarea clarității juridice, întărirea aplicării legislației și simplificarea procedurilor administrative pentru întreprinderi sunt obiective-cheie ale acțiunilor agendei, concepute pentru a promova protecția consumatorilor, competitivitatea, echitatea socială și creșterea sustenabilă în întreaga Uniune Europeană.

Deși consumatorii europeni beneficiază de unele dintre cele mai ridicate niveluri de protecție la nivel mondial, este necesar să adaptăm cadrul existent pentru a ține pasul cu peisajul în schimbare rapidă, marcat de creșterea costului vieții, evoluția practicilor de piață — în special online — și explozia comerțului electronic. O politică solidă în domeniul protecției consumatorilor nu înseamnă doar protejarea consumatorilor, ci și protejarea companiilor conforme din UE și apărarea acestora împotriva concurenței neloiale din partea comercianților neconformi.

Agenda Consumatorului pentru 2030 introduce un set de noi inițiative pentru a aborda în mod eficient aceste provocări, concentrându-se pe patru domenii prioritare cheie:

  • Finalizarea Pieței Unice pentru consumatori : un Plan de Acțiune pentru Consumatori în Piața Unică, menit să elimine obstacolele transfrontaliere pentru consumatori și să stimuleze oportunitățile pentru întreprinderi. Acest plan de acțiune include evaluarea Regulamentului privind blocarea geografică, pentru a determina dacă acesta și-a îndeplinit obiectivul de a elimina blocarea geografică nejustificată și alte forme de discriminare bazate pe naționalitate, locul de reședință sau de stabilire. De asemenea, va încuraja mobilitatea printr-o serie de măsuri menite să ajute consumatorii să compare tarifele, să găsească cele mai bune opțiuni de călătorie sau să își rezerve călătoriile. Comisia va urmări, de asemenea, să îmbunătățească accesul la servicii financiare transfrontaliere, inclusiv posibilitatea de a deschide conturi de economii și investiții într-un alt stat membru.
  • Echitate digitală și protecția consumatorilor online: Comisia va propune, în 2026, o Lege privind Echitatea Digitală (Digital Fairness Act – DFA) pentru a consolida protecția consumatorilor în mediul digital, împotriva unor practici precum dark patterns, elemente de design care creează dependență sau personalizare incorectă ce profită de vulnerabilitățile consumatorilor. Legea va acorda o atenție specială protecției copiilor online, pentru a reduce expunerea minorilor la practici și funcții dăunătoare din produsele digitale. Comisia va simplifica, de asemenea, regulile pentru afaceri și va analiza modul în care soluțiile digitale pot reduce sarcina administrativă pentru companii și pot îmbunătăți accesul consumatorilor la informații. Consolidarea protecției consumatorilor împotriva fraudelor online va fi, de asemenea, o zonă importantă de lucru.
  • Promovarea consumului sustenabil: Comisia va sprijini statele membre în implementarea legislației UE privind produsele și protecția consumatorilor, care protejează împotriva greenwashing-ului, promovează o ofertă mai largă de bunuri sustenabile și facilitează durabilitatea și reparabilitatea produselor. Comisia va sprijini, de asemenea, economia circulară, colaborând cu părțile interesate pentru a promova returnarea bunurilor neutilizate, piețele second-hand sau start-up-urile inovatoare din domeniul economiei circulare.
  • Aplicare eficientă și despăgubiri: Creșterea exponențială a comerțului electronic a dus la o circulație tot mai mare de produse nesigure sau neconforme, provenite în mare parte din țări terțe. Consumatorii se confruntă, de asemenea, cu practici comerciale incorecte online din partea comercianților neconformi. În 2026, Comisia va prioritiza revizuirea Regulamentului privind Cooperarea pentru Protecția Consumatorilor, pentru a întări aplicarea legii, a proteja consumatorii de actorii din piață care nu respectă regulile și a proteja companiile conforme împotriva concurenței neloiale. În acest sens, Comisia va evalua necesitatea centralizării unor competențe de aplicare în cazuri specifice și modalități suplimentare de consolidare a coordonării între autoritățile naționale. Pentru a aborda neconformitatea produselor vândute pe piața noastră, Comisia va asigura aplicarea eficientă a Regulamentului privind Siguranța Generală a Produselor (GPSR) și va propune o revizuire a regulilor de supraveghere a pieței. UE va continua, de asemenea, să coopereze direct cu țările terțe, pentru a aborda problema siguranței produselor încă de la sursă.

Implementarea Agendei va fi discutată în mod regulat la Summitul Anual al Consumatorilor. Comisia va organiza, de asemenea, Forumuri Ministeriale periodice privind protecția consumatorilor, pentru a oferi orientări politice de nivel înalt pentru implementarea Agendei.


Context

Agenda pentru Consumatori 2030 se bazează pe realizările Noii Agende a Consumatorilor adoptată în 2020 și este rezultatul unor pregătiri și discuții intense cu părțile interesate. În mai 2025, Comisia a lansat o consultare publică la nivelul UE, care a arătat un sprijin general pentru principalele sale priorități. Propunerile de astăzi completează alte inițiative ale Comisiei, precum Strategia pentru Piața Unică, Busola Competitivității și viitoarea Foaie de parcurs pentru Piața Unică.

Sursa : ec.europa.eu

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal

Te-ar putea interesa și