Uniunea Europeană a adoptat măsuri pentru reducerea accidentelor rutiere și digitalizarea permiselor – Rămâi informat cu InfoCons Protecția Consumatorului
Uniunea Europeană a făcut un pas important pentru îmbunătățirea siguranței rutiere prin actualizarea regulilor privind permisele de conducere. Noile norme, confirmate recent de Parlamentul European, urmăresc reducerea semnificativă a numărului de accidente și de victime de pe drumurile europene – în prezent, peste 20.000 de persoane își pierd viața anual în accidente rutiere în statele membre.
Pachetul legislativ propune o abordare modernă, care combină digitalizarea, instruirea mai temeinică a conducătorilor auto și verificări medicale mai stricte, adaptate vârstei și riscurilor individuale. Scopul final este clar: o Europă mai sigură în trafic, cu șoferi mai bine pregătiți și un sistem uniform de reglementare, valabil în toate statele membre.
InfoCons te informează – 10 bune practici pentru apararea impotriva amenintarilor cibernetice – InfoCons protectia consumatorilor de cyber security
Noi cerințe de instruire pentru obținerea permisului de conducere
Una dintre cele mai semnificative modificări aduse de noua directivă se referă la modul de formare și examinare a viitorilor conducători auto. În cadrul testelor practice și teoretice, accentul va fi pus nu doar pe cunoștințele tehnice, ci și pe conștientizarea riscurilor și pe comportamentul responsabil în trafic.
Candidații trebuie acum să demonstreze cunoștințe despre:
- riscurile legate de unghiurile moarte;
- utilizarea corectă a sistemelor moderne de asistență a șoferului;
- deschiderea sigură a portierelor pentru a evita accidentele cu bicicliștii;
- și pericolele asociate utilizării telefonului mobil în timpul condusului.
De asemenea, Parlamentul European a cerut introducerea unor secțiuni speciale dedicate siguranței utilizatorilor vulnerabili ai drumului, cum ar fi pietonii, copiii și cicliștii. Astfel, formarea va avea un caracter mai practic și mai empatic, urmărind dezvoltarea unei culturi a responsabilității în trafic.
Prin aceste măsuri, Uniunea Europeană își propune să transforme educația rutieră într-un proces continuu, nu doar într-o formalitate necesară pentru obținerea permisului.
Valabilitatea permiselor și controalele medicale periodice
O altă componentă esențială a noii directive se referă la valabilitatea permiselor de conducere și la verificările medicale.
Pentru categoriile A (motociclete) și B (autoturisme), perioada standard de valabilitate va fi de 15 ani, însă statele membre vor avea posibilitatea de a o reduce la 10 ani dacă permisul este folosit și ca act de identitate național.
Pentru vehiculele de mare tonaj – camioane (categoria C) și autobuze (categoria D) – valabilitatea rămâne de 5 ani. Țările membre pot impune o durată mai scurtă pentru conducătorii cu vârsta de peste 65 de ani, cu scopul de a intensifica controalele medicale periodice sau de a solicita cursuri de reîmprospătare a cunoștințelor.
Înainte de obținerea primului permis sau la reînnoire, șoferii vor trebui să treacă printr-o evaluare medicală completă, care va include teste oftalmologice și verificări ale stării cardiovasculare. Totuși, statele membre pot decide implementarea unor formulare de autoevaluare sau alte proceduri echivalente, dacă acestea respectă standardele europene.
Prin aceste reguli, Comisia Europeană urmărește să asigure un echilibru între libertatea de circulație și protejarea siguranței publice, adaptând sistemul la realitățile demografice și tehnologice actuale.
InfoCons te informează – Unicul Dicționar de Protecția Consumatorilor de Proprietate Intelectuală – InfoCons Protecția Consumatorului vă informează despre termenii și conceptele din domeniul proprietății intelectuale
Șoferii începători și conducerea asistată pentru tineri
Pentru prima dată, la nivel european se introduce o perioadă de probă obligatorie de cel puțin doi ani pentru șoferii începători. Aceștia vor fi supuși unor sancțiuni mai stricte în cazurile de conducere sub influența alcoolului, nefolosirea centurii de siguranță sau a sistemelor de prindere pentru copii.
Totodată, tinerii de 17 ani vor putea obține un permis provizoriu (categoria B) care le permite conducerea autoturismelor, dar numai în prezența unui adult cu experiență la volan, până la împlinirea vârstei de 18 ani.
În scopul combaterii deficitului de șoferi profesioniști, directiva oferă și posibilitatea ca tinerii de 18 ani să conducă camioane (categoria C), iar cei de 21 de ani – autobuze (categoria D), cu condiția de a deține un certificat de competență profesională.
Aceste măsuri vor contribui la crearea unei generații de conducători auto mai responsabili, care învață treptat să gestioneze riscurile din trafic și să respecte normele de siguranță.
Permisul digital european: pasul către mobilitate modernă
O inovație majoră introdusă de noile reglementări este permisul digital de conducere, accesibil direct pe telefonul mobil. Acesta urmează să devină treptat formatul principal la nivelul Uniunii Europene, contribuind la simplificarea verificărilor și la reducerea birocrației.
Totuși, șoferii vor păstra dreptul de a solicita un permis fizic, emis fără întârzieri nejustificate și, în general, livrat în cel mult trei săptămâni. Această dublă opțiune – digital și fizic – asigură incluziunea tuturor cetățenilor, indiferent de nivelul de acces la tehnologie.
Permisul digital va facilita verificările transfrontaliere, va reduce riscul de falsificare și va integra date actualizate în timp real privind statutul permisului, sancțiunile sau suspendările. Astfel, Uniunea Europeană face un pas concret spre armonizarea digitală a mobilității, oferind un model modern și sigur de identificare rutieră.
InfoCons te informează – La ce să fii atent când cumperi bijuterii sau pietre prețioase – Rămâi informat cu InfoCons Protecția Consumatorului înainte de Black Friday
Mănânci Bine , Te Simți Bine !
Sursă : Parlamentul European
Semnat : Departamentul InfoCons de Comunicare


















