Escrocherii prin cont bancar, card de credit sau cont online

Dezvoltarea tehnologiei a schimbat felul în care ne desfăşurăm activitatea bancară şi ne achităm bunurile şi serviciile. Fraudatorii folosesc noile tehnologii în avantajul acestora pentru a inventa noi escrocherii pentru a vă fura informaţiile despre contul bancar sau banii.

Atenţie la semnele de avertizare!

La ce să fim atenţi!

Phishing-ul constă într-o escrocherie prin care sunteţi păcăliţi să oferiţi informaţii personale şi bancare fraudatorilor. E-mailurile pe care le primiţi pot părea legitime dar, în realitate, organizaţiile autentice precum băncile sau autorităţile guvernamentale nu s-ar aştepta niciodată să trimiteţi informaţii personale prin e-mail sau online.

Fraudatorii pot copia cu uşurinţă logo-ul sau chiar întregul website al unei organizaţii autentice. Prin urmare, nu presupuneţi că orice e-mail pe care îl primiţi este autentic. Dacă în e-mail vi se solicită să vizitaţi un website pentru a `actualiza’, `valida’ sau `confirma’ informaţiile privind contul bancar fiţi sceptic. Ştergeţi e-mailurile de phishing. Acestea poartă viruşi ce vă pot afecta calculatorul. Nu deschideţi anexe şi nici nu link-uri ce vă sunt trimise prin astfel de e-mailuri.

Excrocheria prin alertă falsă de fraudă este similară phishing-ului. Fraudatorul vă contactează prin e-mail sau telefonic şi vă informează că există o problemă cu contul dumneavoastră. Pentru a rezolva problema sau pentru a îmbunătăţi securitatea contului vi se solicită confirmarea datelor personale. Escrocii sunt recunoscuţi pentru inventivitatea acestora în crearea de poveşti cu scopul de a-şi păcăli victimele.
Unor persoane li s-a spus să că le-a fost folosit cardul de credit pentru efectuarea de achiziţii suspecte în ţări străine sau altora li s-a spus, pur şi simplu, că datele acestora sunt necesare în vederea îmbunătăţirii securităţii sau a gestionării contului.
Adesea, băncile sau instituţiile financiare îşi contactează clienţii pentru a-i avertiza cu privire la activităţi suspecte în contul acestora, însă acestea nu vă vor solicita niciodată să oferiţi date online sau telefonic. Dacă aveţi dubii sunaţi la bancă voi înşivă.
Card skimming constă în copierea informaţilor de pe banda magnetică a cardului de credit sau a cardului bancar. Odată ce fraudatorii au obţinut datele cardului dumneavoastră pot crea un card fals sau `clonat’ cu datele voastre şi pot efectua plăţi în contul vostru. Sau pur şi simplu aceştia pot crea o copie a cardului, folosindu-vă datele.

Fiţi suspicios în cazul în care un vânzător insistă să plece cu cardul în afara razei dumneavoastră de vedere pentru a procesa tranzacţia sau în cazul în care încearcă să treacă cardul prin mai multe dispozitive. Dacă vi se pare că dispozitivul nu arată corespunzător nu îl folosiţi.

Reţineţi
O bancă sau o instituţie financiară legitimă nu vă va solicita niciodată să faceţi clic pe un link dintr-un e-mail sau să trimiteţi date despre contul dumneavoastră prin e-mail sau online.

Atenţie
Nu trimiteţi niciodată date personale, cu privire la cardul de credit sau cont prin e-mail, şi nici nu le înregistraţi pe un website, în legătură cu care nu sunteţi sigur că este autentic.

Gândiţi-vă
Nu oferiţi date persoanele, cu privire la cardul de credit sau cont la telefon, afară de cazul în care dumneavoastră sunteţi cel care a apelat iar numărul de telefon provine dintr-o sursă credibilă.

Cercetaţi
Examinaţi informaţiile disponibile despre modalităţile de protecţie online. Păstraţi-vă actualizat software-ul de securitate cu scopul de a detecta şi îndepărta viruşii sau alte soft-uri dăunătoare.

Întrebaţi-vă
Sunt corecte datele de contact furnizate într-un e-mail? Sunaţi la bancă sau la instituţia financiară pentru a întreba dacă e-mailul pe care l-aţi primit din partea acestora este autentic. Folosiţi un număr de telefon despre care ştiţi că este legitim, dintr-un estras ce cont bancar sau cartea de telefon sau de pe verso-ul cardului bancar – nu vă încredeţi în datele de contact furnizate în e-mail.

InfoCons (www.infocons.ro), Asociație pentru Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!*

*Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom

Pe același subiect

Distribuie

InfoCons (www.infocons.ro) – Asociație Națională de Protecția Consumatorilor, unica organizație din România cu drepturi depline în Consumers International, este o asociație de consumatori neguvernamentală, apolitică, reprezentativă, de drept privat, fără scop lucrativ, cu patrimoniu distinct și indivizibil, independentă, întemeiată pe principii democratice, ce apără drepturile consumatorilor – membră fondatoare a Federației Asociațiilor de Consumatori.

Fii informat! Ia atitudine! Cunoaște-ți drepturile și exercită-le apelând 021 9615!* din orice rețea fixă sau mobilă sau *9615** din orice rețea mobilă!

**Număr de telefon apelabil din orice rețea fixă sau mobilă cu tarif normal în rețeaua Telekom
***Număr de telefon apelabil din orice rețea mobilă cu tarif normal